Annons:
Etiketttema-och-bildtrådar
Läst 6849 ggr
Cahira
2015-02-06 02:45

Tema: Pudlar/krullig päls

Vi inviger tematrådar med pudelpäls! Har fått frågor om pälsvård på pudlar och eftersom jag saknar denna erfarenhet så hoppas jag vi har andra här som kan hjälpa till. Folk kan ställa frågor men jag hoppas att ni bara allmänt vill dela med er av era bästa tips om hur ni sköter pälsen, hur ni gör mössan, ja allt om pudel.

Jag lägger in krullig päls i samma tematråd så även lagotto, bichon frisé m.m. får gärna berätta hur ni sköter era hundars pälsar. 

Visa jättegärna i bilder om ni kan hur ni klipper (speciellt mössan på pudel, verkar vara populär fråga), vad ni tycker om färgade schampon och vilka schampon ni rekommenderar och INTE rekommenderar, utställningsrelaterat typ vilka produkter som är tillåtna och vilka som inte är tillåtna. Ja, ju mer info ni kan ge desto bättre. 

har ni ett djur med krullig päls (får kanske?) så får även ni dela med er. Bilder uppskattas oavsett vad ni delar med er. 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Amandla
2015-02-06 10:01
#1

Oj, jag glömde ju svara på ditt pm ☺️Ber om ursäkt för det. Hjälper gärna till att svara på frågor här 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-02-06 18:49
#2

Ingen fara! :) Har fått förfrågan på bilder på hur ni med pudlar gör mössan, öronen, tassarna, och vad som är och inte är tillåtet för utställning. Det är en god början. :)

Och vad man ska och absolut INTE ska göra med en pudelpäls. Typ vid bad, borstning etc. 

Och för egen nyfikenhet hoppas jag att någon med snörpudel svarar hur den skötseln är.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2015-02-06 19:44
#3

Sånt som gäller för alla pudlar - köper man pudel så köper man också pälsvården, brukar jag säga. 

Pudelpäls växer hela tiden i ungefär samma takt som människohår. Valppälsen är i allmänhet lättskött, men när valpen är ungefär 9-18 månader så börjar den få vuxenpälsen och då bildas tovorna oerhört lätt och snabbt. Då gäller det att vara  ihärdig och duktig med karda och kam (se nästa inlägg). Enklast kan vara att klippa hunden så kort som möjligt för att orka med, men ska den ställas ut kan det vara  klokt att gå någon av Svenska Pudelklubbens kurser som hålls på många ställen i  landet.

Man  MÅSTE sköta pälsen på sin pudel, annars bildas tovor och i värsta fall kan tovorna göra hunden illa. 

Jag klippte en gång en pudel som inte varit borstad på länge, han var nog inte klippt på bortemot ett år för han hade säkert en decimeter lång päls i ansiktet (om det hade gått att räta ut stråna, vill säga, det var filttovor över hela honom).

 Han hade tovor mellan bakbenen så de nästan satt ihop upptill, han måst haft ont när han gick, och det visade sig att ena öronlappen blivit skadad någon gång för den var nästan helt av, det var bara tovorna som höll ihop  den…  trodde jag skulle spy när jag upptäckte  det. Skadan var gammal, det fanns inget intorkat blod kvar ens.

Kraken skrek när jag rakade honom, det luggades förstås fast jag var så försiktig jag bara kunde. Dessutom var han rädd och osäker, han var  inte van vid att hanteras och hade lärt sig  att bitas för att slippa undan pälsvård. När jag var klar var han i princip helt naken, med en millimeter lång päls över hela  kroppen. Men han var tovfri och ägaren fick en ny chans att börja borsta från grunden, och det har fungerat bra i flera år nu.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2015-02-06 19:47
#4

Grunderna i  pälsvård på pudel:

- använd en karda och/eller borste UTAN knoppar på, de fastnar i pälsen och rycker loss strån, det luggas förstås. Bra kardor är Doggymans vita med blå rand på, och Chris Christensen i  trä. Kardan måste vara mjuk. Bra borste är till exempel Madan mjuk eller medelmjuk.

- du måste borsta ända ner till skinnet. Dela upp pälsen i sektioner och karda igenom, lyssna på hur det låter. Om det frasar så är pälsen trasslig/tovig, när pälsen är utredd glider kardan igenom ljudlöst. Se till att du ser hundens hud där du borstar, annars är risken  stor att det är filttovor där.

- använd en grovtandad kam, så kallad pudelkam, för att försiktigt känna igenom hela pälsen så den verkligen är tovfri. Dra kammen åt alla möjliga håll och var noga med att du ser skinnet där kammen jobbat. Fastnar kammen så jobba på med kardan igen, pilla loss strå för strå tills tovan är upplöst.

- är hunden väldigt tovig så är  det allra bästa att bada den direkt efter att du rett ut tovorna, annars är  tovorna strax där  igen. Detta gäller även om du just badat hunden och upptäcker tovor när du fönar den… 

- en välborstad päls ska man kunna blåsa rätt in i, då ska den dela sig så att man ser skinnet.

- bästa sättet att hålla tovorna borta, förutom genom rätt borst- och kamteknik, är att hålla den ren, rak och så nyklippt som möjligt. Bada gärna pudeln åtminstone var åttonde vecka. 

- vid bad, se till att först blöta igenom pälsen ända ner till huden. Jag brukar sätta duschmunstycket tätt intill hundens kropp och rör det sakta över hela hunden. Sen tar jag utspätt schampo (läs på flaskan hur mycket det ska spädas) på en badsvamp och kramar in i hela pälsen utan att gnugga för då skapas det lätt tovor. Sköljer sen ur på samma sätt som när jag blötte ner hunden, och schamponerar en gång till. Sen är det dags för balsam, det beror på produkten hur mycket den ska spädas och sitta i. Jag brukar krama ur den mesta vätan med en plutoduk, sen lindar jag en stor handduk runt hunden och kramar ur lite till.

- föna hunden torr, karda eller borsta samtidigt så pälsen blir så rak som möjligt. Ha inte för mycket värme på, det kan vara väldigt obehagligt för hunden. Alternativt skaffa en blaster, det är en slags fön som blåser så hårt att den slår vattnet ur  pälsen samtidigt som hårstråna blir raka. Klart arbetsbesparande! Var försiktig runt huvud och öron, blåser det för hårt där så kan hunden få obehag och till och med skador. Borsta alltid igenom pälsen när du är klar med blastern, detta för att få bort alla kvarvarande lösa strån som snott ihop sig med andra strån.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-02-06 19:58
#5

Tack Amandla! Toppen information!

Stackars tovade krake. 💔

Mer info tas gärna emot i tråden såklart, gör inget om något upprepas. Kanske ni gör annorlunda? Har tips och tricks?

Släpp lös krullhårpälsvårdsnörden och gärna med bilder! 😇

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2015-02-06 20:55
#6

Tycker Amandla har fått med mycket bra :) 

Jag kan rek även karda doggyman en gråblå karda tänk på att kardorna inte ska ha några plastbluppar längst ut, kardan ska heller inte vara spretig för då kan dom sticka hunden och det gör ont kan jag säga. Jag har flera kammar med här hemma, jag har pudelkam och stålkam jag använder båda :) Vad jag har lagt märke på är att pudelpälsar är olika, våra tre pudlar här hemma har totalt olika pälsar. Ena behöver jag knappas borsta, medans dom andra två borstas igenom var tredje dag.  1 med tjock men mjuk päls, 1 med tjock men strävare päls, 1 med tunnare mjukare päls. 

Sen var det lite om schampo med färg, är det så att man ska ställa ut sin hund så är det inte tillåtet att ha i något schampo eller balsam med färg, man får inte färga nos eller tassar. Man får inte klistra upp eller pudra pälsen. Pälsen kan man tupera lite för att få upp det lite. 

Jag skulle rek att man tar en titt inne på pudel.ifokus då det finns många bra tips och artiklar om pudels päls och även bra tips på kardor,klippmaskin och alla olika skär som finns.

Annons:
[Estelle13]
2015-02-07 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

För att hålla en utställningspäls i fint skick är regelbundna bad ett måste oftast minst 1 gång i veckan, vid tov åldern kan man dock få bada hunden ca var 4:e till var 5e: dag för att hålla pälsen tovfri.

I manen och nacken används endast borste till utställningspudlarna då karda sliter enormt mycket på pälsen, karda kan man använda på tillexempel benen och svansen. Det som också är viktigt är att man får aldrig borsta pälsen när den är torr utan balsamspray ska alltid sprutas i pälsen innan man drar igenom borsten då pälsen annars lätt blir spröd och går sönder.

Viktigt är det att borsta ända ner från hårbotten, många missar det vilket leder till en hund med stora tovor. För att få pälsen riktigt ren schamponerar man hunden två gånger och sedan tar man i balsam.  Till vardags är det bra om man använder ett schampo och ett balsam som är återfuktande och mjukar upp pälsen, torra produkter gör pälsen torr och livlös. Innan utställning däremot ska man använda ett schampo och balsam som ger mycket volym i pälsen då man vill ha struktur och spänst i pälsen och inte mjuk och ostrukturerad, blir svårt att få till en bra frisyr med en för mjuk päls.

När man sedan fönar hunden är det viktigt att dra i genom borsten ända från hårbotten eftersom pälsen ska vara spikrak. När pälsen är spikrak får man en bättre spänst i pälsen men framförallt undviks det för att tovor ska bildas, den krusiga pälsen i hårbotten trasslar lätt ihop sig och bildar tovor.

Efter föningen är det dags för tottning som det kallas. Då borstar man igenom pälsen noga igen och känner efter med en pudelkam om det finns tovor kvar, pälsen ska vara absolut tovfri, vilket kan ta en stund att få, en lång pudelpäls kräver en hel del, det ser lättare ut än vad det är just för att alla dessa tovor som man inte ser med ögat finns i botten och de ska vara helt utkammade.

innan man tottar delar man upp pälsen i olika benor, detta gör man för att undvika att det ska luvas för hunden och för att minimera att tovor bildas. Man använder små latex snoddar. öronpälsen snoddar man också eller sätter på plast, finns att köpa här http://www.groom-it.se/snoddar-papper-tillbehor/46

Viktigt att tänka på är att snodden ska inte sättas för nära öronkanten, man ska ha ca 1 cm mellan örat och snodden då snodden lätt kan åka upp och stasa på örat om den sitter för nära.

Tips på schampo och balsam till vardags är 1 all systems k9 keratin + eller pure paws produkterna.

Till utställning är det pure paws eller k9 keratin + tycker jag.

https://animail.se/1-all-systems-super-cleaning-shampoo-3-78l.html

https://animail.se/1-all-systems-botanical-conditioner-3-78l.html

http://www.groom-it.se/pure-paws-sortiment/2

http://www.propet.se/hund/hundvard/k9

Det är förstås olika från päls till päls, min vita storpudel har väldigt mjuk päls så jag kan ej använda för feta/oljiga produkter innan utställning då pälsen får för mycket tyngd så där går 1 all systems bort för hennes del.

Det finns däremot pudlar som har en strävare päls och då kan det vara bättre att använda en fetare produkt för att mjuka upp pälsen.

När det gäller borste och karda så har jag en doggyman karda till mina pudlar som jag tycker är bra, den brukar vara riktigt populär bland pudel människor, vet många som använder den.  Borsten jag använder är av märket madan och den tycker jag är bra.

http://www.groom-it.se/palsvard/borstar/35

http://www.groom-it.se/doggyman-karda-vit/202-0

Min favorit sida där jag beställer mycket i från är från groom-it. Tycker dom har mycket bra produkter vad gäller skötseln av en pudel päls. Jag har beställt både schampo balsam, borste, karda, snoddar, plast och saxar därifrån.

http://www.groom-it.se/

lägger in några bilder på min pudel

[Estelle13]
2015-02-07 01:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#8

lite fler bilder på tottning och på hur en välskött utställningspäls ser ut

Cahira
2015-02-07 02:52
#9

Vilken skönhet! Bra information! Jag lägger in groom-it länken bland sajtens länkar. Tror inte den är där ännu. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2015-02-07 09:50
#10

#7 Har du provat All Systems Crisp Coat Shampoo + Super Rich Protein Lotion Conditioner? De har fungerat helt suveränt till utställning på mina småpudlar med mjukare päls.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-02-07 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Åh, vad bra ni har skrivit!!! Nybörjare som jag är suger  jag åt mig av alla tips som bjuds🙂

Hoppas att det inte är för OT eller så men med alla pudelproffs här så passar jag på att fråga vad det är för frisyr jag har klippt min hund i.  Är det en lammklippning kanske?

Amandla
2015-02-07 18:39
#12

#11 Jag skulle säga lammklippning 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-02-07 18:54
#13

#12 Tack! Med tanke på mina knappa klippfärdigheter är det ju väldigt roligt om det skulle kunna klassas som någon form av frisyr iallafall😛

Annons:
Amandla
2015-02-07 20:54
#14

Här är  min lilla Aska, sju månader gammal toypudel, i samma frisyr:


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-02-08 09:53
#15

#14 Underbara Aska😍 Vad roligt att de har nästan samma frisyr! Min är ju alldeles övervuxen för det var längesedan jag klippte. Man ser knappt framtassarna längre😛 Får ta tag i det snart!

Pudlan
2015-02-14 11:11
#16

Fina Pudlar!

Jag gick till zoo när vi köpt Pudlan ochpudel pläs var nyttför mig. De på zoo tycke att ett speciellt schampo ar bra. Men Pudlan gnydde och ogillad att bli badad med sde schampot. Tvättade om i annat schampo och då var det ok efter andra schamponeringen.  Testade schampot Pudlan inte gillade på mig och in hårbotten hade minst eld! Tog fler tvättningar och dagar innan min hårbotten blev som vanligt. Det ar ett färg schampo som rekommenderases till en valp. Viste inte ens att det fanns färg schampon på den tiden.

Mvh

Pudlan

[Estelle13]
2015-02-15 17:03
#17

#10 Nej det har jag aldrig provat, har fått för mig att det var ett schampo/balsam som man använde för att mjuka upp strävhåriga pälsar, men så är det alltså inte? får ta och prova det då 👍

Amandla
2015-02-15 17:10
#18

#17 De är till för strävhåriga pälsar som man inte vill mjuka upp så det är precis tvärtom 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
nadilda
2015-02-19 07:28
#19

Då bryter jag och min lilla lagottoflicka oss in här! 😃

Jag vågar nog påstå att en lagottopäls är bra mycket enklare än en pudels. Nu så ställer vi inte ut vår, men vi håller pälsen i ett praktiskt format och så tovfri det går. Vi klipper ner henne för hand efter vintern eftersom ingen klippmaskin vi har provat hitintills tar sig igenom hennes päls när den är lite tjockare, spelar ingen roll hur tovfri den är eller vilket skär vi har.  Annars så klipper vi henne ordentligt 3-4 gånger per år och annars lite småfix efter behov. Dessutom klipper man i största möjliga mån bort tovor som man hittar om man inte kan reda ut dem med fingrarna. Hon badas med schampo varje eller varannan månad när hon har rullat sig i bajs eller dylikt, sedan badar hon själv en gång per dagen under det varmare halvåret. Hennes päls är magisk på att bara tappa allt smuts och bli ren!

Förutom att klippa klorna och dra öronhår är det nog allt vi gör med hennes yttre. Vi kammar henne aldrig för då delar man upp de fina krullarna till småhår och det bildas en miljard tovor. Istället pilar man en massa med pälsen när man gosar och ser till att det hålls fina krullar.

Cahira
2015-02-19 07:44
#20

Vilken sötnos!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
nadilda
2015-02-19 08:21
#21

#20 Tack så mycket!

JennyUtter
2015-02-19 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Min portugisiska vattenhud misstas ofta för att vara pudel, jag tror det är klippningen som får folk att tro det.
Portisen ska rakas på bakdelen  fram till första revbenet.
Svansen ska man spara 1/3 av ungefär
Ansiktet klipps från mungipa till ögonvrå och hela nospartiet och under hakan, du får inte raka upp mellan ögonen eller ned på halsen.

Pälsen borstar vi varje vecka för att hålla ordning på tovorna, jag använder mestadels en glestandadkamm med trähandtag då den är skonsam mot pälsen. När vi borstar använder jag ofta pet head spray balsam 

Bad sker en gång i månaden ungefär och vi använder ett djuprengörande schampo och ett minkolje balsam.  :)

Cahira
2015-02-20 04:17
#23

Snygg portis! Gillar färgen, vad är officiella namnet på färgen?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: