Annons:
Etiketttovutredning
Läst 3316 ggr
apportbocken
3/10/17, 5:41 PM

Tovig hund

Hej på er! Jag har en unghund, en bearded collie. Vi har inte riktgt hängt med i pälsvården vilket har lett till att han massvis med tovor, få går att reda ut. Vi funderar på att klippa ned honom för att sedan låta pälsen växa ut "tovfri" och borsta mer och noggrannare medan den växer ut. Hur tänker ni kring det här? Kommer pälskvaliteten bli sämre av att klippa ned honom? Har ni några tankar om hur vi ska skapa bra pälsvårdsrutiner? (Jag tänkte mejla en av rasklubbens "pälsvårdsskötare" också, men efterlyser lite tankar här så länge.)

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Namiko
3/10/17, 5:52 PM
#1

Min erfarenhet är att ordentligt tovig päls inte går att få bra igen. Även om du lyckas reda ut tovorna så är pälsen nött och kommer att tova lika lätt igen och det blir en daglig kamp. Bättre och enklare att klippa ner och hålla efter pälsvården från början så hunden slipper nya tovor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

apportbocken
3/10/17, 7:09 PM
#2

#1 Tack för svaret! Det kommer nog kännas väldigt ovant att ha honom nedklippt men jag får tänka att vi klipper ned honom för att han ska kunna vara långhårig så småningom.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Forest]
3/14/17, 7:31 PM
#3

Min syster hade denna ras men hennes hund var lite över året och hade säkert lättare päls, antar att denna ras med byter ut sin valppäls till vuxenpälsen det är antar jag där många missar att hålla efter pälsen och då är det lätt att det blir mycket tovor. Jag tror med på att klippa ner hunden, men du kan säkert kolla med eran uppfödare om lite mer tips så ni slipper klippa ner pälsen nästa gång med.

Boson
3/24/17, 10:21 PM
#4

Raka av! Tovor gör ont på hunden, spänner i huden.  Pälsen kan få sämre kvalite men av erfarenhet försämras kvaliten när pälsen klipps gång på gång.  Klippt en oklippt Bearded 2 ggr och när den kom tillbaka andra gången såg pälsen bra ut! 

Har fått i uppdrag att tovutreda en rejält tovig schapendos. Slet i 2 timmar och pälsen jag fick tovfri var väldigt risig, matt dvs förstört. Så jag ringde ägaren och sa som det va, fick klartecken efter jag lirkat med henne. Rakade av rubbet! Förklarede för matte att det kommer kännas konstigt för vovven då pälsen konstant dragit i skinnet och nu har allt släppt.  
Det var drygt ett år sedan och pälsen är lika fin som vilken annan shapendos. Kommer in för bad och genomborstning då och då, för att inte falla tillbaka :P

apportbocken
3/31/17, 4:08 PM
#5

Tack för ytterligare visa råd! Har ägnat 15-30 minuter flera kvällar den här veckan till att klippa av tovor och borsta hunden, och det pälsvårdsupplägget passar oss bog bättre än att borsta i en timme endast en gång i veckan. Jag funderar dock på om min hund skulle bli väldigt rätt för klippmaskinen, går det att klippa ned med sax då eller blir det sådär? Går det att klippa endast de toviga ställena tror ni?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Kapitulerar
4/1/17, 4:27 PM
#6

Klart det går att klippa ner med sax men det tar tid och blir inte lika snyggt som när man klipper med klippmaskin. Klipper man bara de toviga ställena så blir det nog väldigt fläckigt om du förstår vad jag menar?

Annons:
[Forest]
4/1/17, 10:10 PM
#7

5 Jag det går bra och klippa tova efter tova. Vi får en tovig katt varje vår, jag brukar raka ner hela honom då han avskyr att man borstar o pillar sig igenom tova efter tova. Men annars kan jag tipsa dig om klipp av tovan (dela på den) kamma och klipp, på så sätt brukar man kunna få ur tovan lite och man slipper klippa så nära skinnet. Tror annars det kan vara lätt att man råkar klippa i skinnet. Katten kan jag raka själv med den lilla Oster batteridriven maskin men stora ostern får dottern hjälpa mig med hålla i han. Tycker det är lättare att klippa med maskin, men det är säkert en smaksak blir oftast snyggare resultat ;)

apportbocken
4/4/17, 5:55 PM
#8

#6 Ja han ser lite knasig ut nu, med sina kala fläckar. Inget som märks jättetydligt dock men visst ser det inte helt normalt ut, haha. Min "vision" är att den avklippta pälsen om ett tag kommer ikapp den långa pälsen så han blir fin igen… Vi får se hur det går. 

#7 Tack för tovtipsen! Jag brukar klippa Chesters tovor när han redan är trött och klipper på de ställen som går att komma åt när han ligger ned lite som han känner för tillfället, ibland på sidan och ibland inte. Att klippa med maskin tror jag inte skulle funka, vi skulle nog behöva söva ned honom i sådana fall, så rädd skulle han nog bli.

Jag ska nog förresten låta utställningsdrömmen ligga på is (heter det så?) ett tag, tror det blir svårt att hålla hans päls i utställningsskick tyvärr. I alla fall för mig.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Forest]
4/5/17, 8:46 AM
#9

8, gör det du tror är bäst för honom :) Vill du verkligen ställa ut honom så skulle jag tipsa dig om pälstips från eran uppfödare.

Upp till toppen
Annons: