Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettövrigt-ot
Läst 829 ggr
Mantissa
0

Bara att raka - eller?

Har en gammal kastrerad golden retriever som har en hemsk päls Den har alltid varit tjock men för varje år så har han fått svårare och svårare att fälla. Pälsen blir lätt fet och den gamla som lossnar tovar ihop sig med den friska. Det hjälper kanske inte heller att han som den golden han är helst ålar runt på rygg genom diverse väta och annat äckel. I alla fall så är mitt problem med denna hund att han är riktigt håröm, så han lider verkligen när det kommer till pälsvården.  Vilket gör att jag fuskar med den, vilket i sin tur gör att problemen blir värre..
Är det bästa att raka ner hunden på våren eller finns det något knep att behålla ett fint hårsvall men utan att plåga hundstackarn?

Sjöstjärna
0

Är det riktigt illa nu så raka av allt som är tovigt och besvärligt. När sedan den nya pälsen växer ut så gör det till en vana att borsta pälsen noggrant varje dag så hinner det inte bildas några tovor och då gör det inte heller ont att borsta. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Teddies matte]
0

Har du testat olika typer av redskap för att hjälpa till med fällningen? Finns ju bättre och sämre typer, en del redskap som inte är riktigt bra kan göra ont.

Mantissa
0

Jag provade med en sån där furminator typ, men en bara gled på ytan. Köpte en annan med krokar med rakbladskanter på (ej mot huden), men den sög tag i pälsen bara.

[Teddies matte]
0

#3 Jag tänkte också på vanliga pälsredskap, har du testat olika när det gäller att borsta ur?

VildaVittra
0

Gamla hundar får fet päls (det blir segt som klister på vissa), jag schamponerade gammeltiken med Euroshoppers människoschampo (det heter väl Ica basic nu tror jag), det schampot lämnar inte kvar minsta fettmolekyl i pälsen. 

Men har det gått långt, så skulle jag börja med att klippa ner hunden och sedan schamponera med det schampot.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
0

ja, jag vill inte schamponera en tovig hund. det har jag redan provat en gång i livet och det räcker ;)

Cahira
0

Jag hade troligen rakat ned då hunden tovar om det är såpass. Men Espree har ett shedding schampoo som får pälsen att lossna bättre så om du är villig att pröva nåt sånt så rekommenderar jag det. Använder det på Apache när hans fällning är som värst och det gör underverk!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.