Annons:
Etiketttema-och-bildtrådar
Läst 3435 ggr
Estelle13
2017-01-18 13:10

Bildtråd, pälsvård pudel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte göra en liten bildtråd av mina storpudlar när det gäller deras pälsvård. Kan vara roligt för de som är intresserade av rasen att se och läsa om just pälsvården som är en stor del av att äga en pudel. Det finns en hel del att lära :-) Mina storpudlar är födda 2013-07-16 och 2014-06-27. Jag klipper och fixar med deras pälsar själv både till vardags och utställning. Självklart får andra medlemmar som har pudel visa bilder och berätta hur de sköter sin/sina pudlars päls. Det är bara bra att utvinna erfarenheter av varandra.

Annons:
Estelle13
2017-01-18 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Det är viktigt att hunden redan som valp får lära sig att stå på trimbordet och att man tidigt börjar med att raka både nos och tassar eftersom att dessa moment kommer följa hunden livet ut och då måste hunden kunna acceptera sådan hantering. För övrigt är valpälsen mjuk och kräver inga större insatser när det kommer till pälsvård. När pudeln är i åldern 7 mån-1 år så byter den päls och hamnar i den så kallade tovåldern. Denna tid är den besvärligaste tiden när det kommer till pälsvården. Det är vanligt att man får bada hunden var 4:e dag för att pälsen inte ska bli helt igen tovad och förstörd. Det enda som hjälper mot en jobbig pudelpäls är bra produkter och bad ofta. Det finns inga mirakel kurer när det kommer till en pudels päls. Hur länge tovåldern håller i sig varierar och kan vara svårt att avgöra eftersom en pudelpäls oftast tovar en del livet ut i olika grader beroende på färg och pälskvalitet. Jag kan säga som så att min tiks päls var jobbigare när hon var 2 år än vad den är nu när hon är 3,5 år och ändå är pälsmängden större nu så jag antar att tovåldern håller i en längre tid men planar ut och blir lättare med tiden. Så jag är säker på att hon kommit ur tovåldern helt nu vilket hon antagligen inte hade gjort när hon var 2. Pälsvårdsredskap som är bra att införskaffa redan när valpen är liten är en borste, karda, pudelkam och en bra rejäl klippmaskin samt schampo och balsam.

[Forest]
2017-03-04 19:44
#2

Bra tråd tycker att den stämmer bra in även för oss som har mindre pudlar. Det tar tid om man ska spara ut päls och ställa ut dom. 🙂 Jätte trevliga bilder du lagt in på tösen 😍

Estelle13
2017-03-13 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Tack! :) Innan bad är det viktigt att man borstar igenom pälsen och reder ut tovorna så gott det går. En pudelpäls som är totalt ihop tovad är svår att reda ut hur mkt man än borstar. Att bada underlättar att kunna borsta ut resten av tovorna. Det sägs att en pudelpäls skall vara helt tovfri innan bad men ibland åtminstone när hunden är i tovåldern är detta en omöjlighet, då är det lättare att bada hunden för att få ut resten av tovorna enligt min erfarenhet. Pälsen blir lättare och mer hanterbar när den är ren än smutsig. När jag badar mina pudlar så schamponerar jag alltid in dem två gånger och har sedan i balsam i pälsen.

Estelle13
2017-03-13 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Pälsvårdsprodukter som schampo/balsam jag använder mest är All systems och pure paws. All systems är en otroligt lätt produkt, hal och lätt att löddra in hunden med samt en djuparengörande produkt som gör pälsen ren. Bra vardags produkt men ingenting som jag skulle använda mig av till utställning då jag vill ha mer volym i pälsen. Då är pure paws eller k9 keratin+ att rekommendera. Jag har dock hört att k9 inte bör användas i en silverpäls då produkten är lite uttorkande och silverpälsar brukar i regel vara torrare och lite sprödare men det är säkert också individuellt. Espree är en produkt som många också använder men jag själv är inte ett fan av denna produkt då jag inte tycker pälsarna blir riktigt rena på djupet av den. Laser lites har jag inte testat men har hört av andra att den ska vara bra. Alla pälsar är olika och funkar olika på olika produkter, det som funkar på mina hundar kanske inte funkar lika bra på någon annans. Det är viktigt att duscha ur pälsen noggrant, när man tycker att allt schampo/balsam är ur så ska man duscha pälsen lite till. En del förespråkar att man kan låta lite balsam sitta kvar i pälsen vilket jag inte tycker då pälsen blir fet svårhanterad och känns smutsig. En del väljer att använda lite olja blandat i balsamet, det kan man göra men ytterst lite, jag använde för mycket en gång och pälsen blev fet och gick inte att föna rak vilket resulterade i tovor.

Estelle13
2017-03-13 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Efter man badat hunden skall den fönas helt torr med en fön med bra och stark blås så att pälsen lätt och smidigt kan fönas rak och torr. I manen ska man endast använda en borte utan små piggar eftersom en vanlig borste eller en karda skulle slita för mkt på pälsen. Manen dvs nackpälsen är den päls som man sparar ut inför utställning, det är den pälsen som ger frisyren en snygg resning. Även pälsen på öron och huvud sparas ut. Pälsen på de övriga kroppsdelarna ska också ha en viss längd/form beroende på frisyr.

Estelle13
2017-03-13 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Efter bad på tiken som har utst päls så brukar jag göra något som kallas för totta. Med att totta pälsen menas med att man sätter i snoddar i pälsen på öron/huvud/nacke. Man gör detta för att skydda pälsen så mkt som möjligt från slitage och tovbildning. Innan man börjar totta hundens päls är det viktigt att man borstar igenom den och känner efter så att inga tovor finns kvar. Man använder sig vanligen av en borste och en pudelkam. Pudelkammen använder man för att dela upp pälsen i olika benor, detta är ett måste eftersom man annars riskerar att lugga hunden vilket inte är speciellt bekvämt. Benorna ska vara så knivskarpa som möjligt. Det finns lite olika sätt att totta pälsen på, längs ryggen delar jag alltid upp pälsen i två sektioner. Det finns de som endast har en sektion. Jag delar alltid in pälsen på huvudet i tre sektioner. Jag sätter även i snoddar i öronpälsen och sedan pälsplast i öronen.

Annons:
[Forest]
2017-03-14 19:27
#7

Tjusiga 😃 Jag kanske har missat men har du tagit med något om fön? Jag har en fön "golvmodell men finns att köpa ställning. Jag tycker det är lite trix att föna pälsen helt rakt då har jag en stark fön. Men det är väl något man lär sig kanske med tiden att föna rätt 😇

Estelle13
2017-03-25 13:13
#8

#7 Jag skrev lite sporadiskt om att pälsen skall fönas efter bad med stark blås i inlägg #5. Dock ingenting annat mer ingående om föningen eller vilken modell jag använder :)

[Forest]
2017-03-27 09:25
#9

8 Det läste jag nu missa ju läsa hela inlägget då man läser på mobilen och när man är på jobbet och pratglad som man är så pratar man lite under rasten :)

färgfest
2017-05-05 19:51
#10

Men gud, bra information! Jag undrar om du kan ge lite trimning tips? Hur du gör med tassarna, till exempel. Jag vill gärna se en bild på borste, kammar, etc. som du använder och kanske kan du förklara vad du använder dem till? Nybörjare här med pälsvård, så försöker läsa in allt jag kan. :)

Estelle13
2017-05-28 23:14
#11

#10 Haha just nu är både kardan och borsten mer än utslitna, kardans handtag är av och pudel kammen är försvunnen så finns inte så mkt att visa men men. Både borste kam och karda ska beställas nytt så fort groom-it inte har semesterstängt längre. Lite knepigt att förklara i text men när jag klipper tassarna använder jag oftast skär nr 40 eller 30. Klipper bara själva tassen, typ upp till där handleden börjar. Borsten jag använder är av märket Madan som jag köpt från Groom-it, kardan är av märket dogman också köpt från samma ställe. http://www.groom-it.se/palsvard/borstar/35 http://www.groom-it.se/doggyman-karda-vit/202-0 Borsten använder jag främst i manen och på huvudet, resterande päls använder jag oftast kardan. Lång päls är svår att borsta med karda medan kort päls är svår att borsta med borste. Kardan sliter dessutom på en lång päls.

Estelle13
2017-05-28 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

.

färgfest
2017-05-29 11:44
#13

Tack så mycket för tips! Super uppskattat. Just nu har jag bara kårda då hans päls är kort, och det är inte planen (än så länge) att köra utställningspäls. Men kanske i framtiden, vem vet! Han är i alla fall väldigt duktigt med att låta mig raka tassarna och klippa naglarna. Han har svårare när jag måste raka ansiktet och rumpan. Hoppas han lär sig att det är lugnt, då han får sitt favorit godis när vi kör. Vill gärna att han tycker om pälsvård då det är roligt at borsta och så.

Annons:
Estelle13
2017-05-31 20:40
#14

#13 Ja pudlar brukar vänja sig ganska fort vid pälsvården. De allra flesta brukar kunna acceptera att man klipper dem både i ansikte och tassar men är ju lite läskigt i början såklart innan de vant sig :-) Fördelen tycker jag med en hund som ständigt kräver skötsel av pälsen är att man automatiskt får en hund som är väldigt lätt att hantera med ett oerhört tålamod. Brukar bl.a underlätta vid veterinärbesök med en hund som kan stå stilla utan att bli otålig när vet undersöker. Hantering av ansikte och tassar gör att det blir lätt att titta hunden i munnen samt klippa klorna på dem :-) Min hanhund är i regel en ganska tuff individ men han har aldrig bråkat vid päls eller kloklippning. En annan fördel när man hanterar dem väldigt mkt är att de bygger upp en väldig tillit till sin ägare, skulle aldrig falla mina hundar in att morra eller vakta saker/godis/ben/mat för mig.

Upp till toppen
Annons: