Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettbad-fön
Läst 3111 ggr
emeliagranstrom
0

Hur får man pälsen slät/rak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min aussie har otroligt vågig päls på ryggen och rumpan. Vad kan man göra för att få pälsen slät/rak? Har provat att föna ner den men det går inte, blir ändå vågigt. Någon som har något bra tips?

På bilden syns det ganska bra om det var någon som inte förstod vad jag menade.

Cahira
0

Ett sätt är att sätta på ett tight täcke eller tröja efter bad för att trycka ned pälsen. Annat sätt är föningen som du säger. Tredje är att underullskamma för att vara säker på att underull inte puttar upp pälsen. Fjärde är använda balsam t.ex. för att väga ned pälsen så den blir lite mer tung och inte spretar lika mycket. Du kan även försöka att inte "ruffla" pälsen under schamponering eller när du torkar med handduk och försöka släta ut det med händerna när du gnider in schampot eller torkar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

emeliagranstrom
0

Tack för svaret! 

Jag "rufflar" ju väldigt mycket för att få honom torr med handduken så det kan nog vara en avgörande faktor. Ska prova att släta ut det istället. :)

Cahira
1

#2 Berätta gärna hur det går. :)

Cahira
0

Du kan även testa en blomsprayflaska och spraya vatten på och borsta ut med karda eller kam och se om det kan dra ut pälsen lite rakare. :)

emeliagranstrom
0

vatten fungerar inte, det gör pälsen rak tills den blir torr då blir den vågig igen.. haha. Får se om det blir imorgon som jag provar, har långpromenad på schemat å han lär ju bli ganska smutsig så då passar det med en dusch! ;) Berättar sen!

Amandla
0

Varför vill du ha pälsen rak? *bara nyfiken*

emeliagranstrom
0

Eftersom vi snart ska på utställning så ser det snyggare ut. :) Just nu är han bara knappt 8 månader så hans päls har ju inte växt färdigt riktigt än så tror att det kommer lägga till sig sedan faktiskt. Men enligt mig så är han ju alltid snyggast men domarna tycker kanske inte som jag å när man åker på en utställning så vill man ju ha de allra bästa förutsättningarna. :)

Amandla
0

Okej, då förstår jag 🙂

tjoopa
0

Fönar du honom riktigt riktigt torr? För om det finns minsta antydan till fukt kvar i pälsen blir den ofta vågig :) På min havanais måste jag föna tills han är kruttorr överallt innan jag är färdig annars blir det vågigt direkt han lägger sig ner :/

emeliagranstrom
0

#9 - Det kan va så att jag fuskar lite faktiskt. Tar hur lång tid som helst att få honom torr! ;p

Elin-Li
2

Har samma problem med min ena tik på 2 kg. Henne drar jag på en nylonstrumpa som jag klippt av i änden så att den sitter som en tub runt rygg och mage. Sedan fönar jag medhårs. Tar aplångt tid med det funkar.

Du kan annars ta underullen med förslagsvis en coat king (inte en furminator, då den kan (brukar) skada täckhåren och göra pälsen statisk). Sedan badar du. Hitta gärna ett balsam som innehåller silikon, det tynger ner pälsen. När du sedan fönar, håll fönen ca 2cm från pälsen och föra ENDAST medhårs. När du fönar så kan du även mellan varven spraya in espree high sheen spray som även den innehåller silikon. Samtidigt som du fönar, bosta medhårs med en vanlig karda, gärna flexkarda;)

Lycka till

// Elin-li, 

emeliagranstrom
1

Tack för alla tips å råd! :)

emeliagranstrom
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag badat Lukas och pälsen blev lite bättre än innan, den här gången så schamponerade och torkade jag pälsen medhårs och ruskade inte så mycket.

tjoopa
0

#13 Snyggt! :) Och ja, pälsen kan ta en smärre evighet att torka x) Tar nästan en timme att torka min (lilla) havanais med handfön… Måste införskaffa en hundfön :P

emeliagranstrom
0

Haha, ja tar minst 2 timmar… fast på nåt sätt är det ändå ganska roligt! ;p haha

[[Boris Sager]]
0

Mina tar flera timmar var att föna torra, samtidigt som jag kammar och borstar. Sen när pälsen är helt torr lägger jag upp pälsen med wrappers.

Cahira
0

#13 Snyggt!

Catta-
1

Föna och borsta pälsen samtidigt :) Se också till att pälsen blir riktigt torr ända in i huden. Fukt gör pälsen vågig. Innan utställning har jag alltid täcke på om det är fuktigt ute.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"