Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettklippning
Läst 4624 ggr
VildaVittra
1

Trimma katter

Någon mer än jag som har trasselsuddar till katter? Vad använder ni för saxar/trimmers? Har provat grannens människohårstrimmer, men den fungerade inte alls.

photo PICT0267.jpg

Det skulle vara trevligt om det såg ut lite mindre hackigt än så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elin-Li
0

Jag använder mig av Wahls maskin som heter storm. Den är dock extremt dyr. tror det skulle funka lika bra med en moser max 45 den lite billigare. Brukar ligga runt 2000 ny;)

// Elin-li, 

Cahira
2

Lägg ut pengar på en bra trimmer med stark motor så den orkar klippa igenom tjock päls. Andis, moser och oster brukar ha bra trimmers. Moser max 45 som #1 nämnde är guld värd! Och man kan köpa olika skär för olika längd så katten inte blir komplett naken. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Elin-Li
0

risken är att du klipper den i skinnet om du använder ett längre skär än nr 7. De har sååååå mycket tunnare hud än hundar.

// Elin-li, 

mollyt
1

Jag har också hört bäst(!) om Moser Max45, min veterinär använder denna maskin också… Ska nog skaffa en egen, då min ena maine coon gärna får tovor även om vi borstar honom dagligen.

Elin-Li
0

Moser max45 är en alderles utmärkt maskin för de som har en eller ett par hundar eller katten hemma och inte klipper allt för ofta. Den skulle fungera i en salong med den är lite fyrkantig i formen och därför inte ergonomisk utformad för en salong. Fungerar toppenbra för alla "hemmafixare" ;)

// Elin-li, 

Cahira
0

#5 Nyfiken, vad rekommenderas för salongbruk? :)

Elin-Li
0

Maskiner som är rundade i formen. Själv använder jag Wahls storm och aesculap fav5. Som tass och nos maskin använder jag aesculap exakta

// Elin-li, 

Cahira
0

Ah då är jag med! Tack för svar. :)

Ktisroinen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kapar tråden :)

Jag har ett gull här hemma som är 50/50 perser/bondkatt. En riktig snygging. Tyvärr så har han ett äkta katt-temperament och vägrar göra annat än just det han själv känner för. Vi har inte lyckats få honom att tycka att borstning kan vara skönt eller ens OK mer än på svansen. Efter tre år så har vi praktiskt taget gett upp borstningen och för snart ett år sedan köpte jag en trimmaskin från Wahl Pro för 2000 kr. Den verkade vara en riktig supermaskin och jag läste bara gott om den. Denna maskin funkar kalasbra på hunden men KASST på katten. Hunden har enkel päls (ingen underull) och katten perserns typiska dubbelpäls så maskinen orkar liksom inte ta sig igenom pälsen.

Ni pratar om Moser Max 45, tror ni att denna skulle klara att ta sig igenom hans tjocka päls? Sen skrev ni också om att man ska ha minst ett skär nr 7, innebär det att man helst ska ha en högre siffra eller en lägre siffra? Och hur är det det funkar mer skär, blir det en längre distans ju högre siffra eller? Kan det räcka att bara byta skär på min nuvarande maskin? Känner mig helt grön, så är verkligen tacksam för all info jag kan få!

[Teddies matte]
0

#9 Den maskinen skall helt klart klara av kattens päls, en Moser Max45 är absolut inte bättre än en maskin för 2000 kr. Det beror ju på vad man använder för skär, har man fel skär för pälsen det gäller så fungerar det inte oavsett vad man har för maskin, vad har du använt för skär på katten när du testat?

Ju högre siffra desto mindre päls lämnar skäret, det står oftast på själva skäret hur mycket det lämnar. Har du ett väldigt tovigt djur är det skär (eventuellt 7 om det inte är mycket svåra tovor), 10 eller ännu högre siffra som gäller. 

Edit: Tror jag blandat på märken, är det en med distanskammar du har? Maskinerna med utbytbara skär är mycket bättre än de med distanskammar, så det kan ju löna sig att byta. Att klippa en katt eller hundar med tjock päls med distanskamsmaskin är inte det optimala. Vill du inte lägga ut så mycket pengar finns Andis RACD. Vill du ha en bra maskin tipsar jag om Andis AGC 2-speed (super) eller Oster A6.

Ktisroinen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så hemskt mycket!

http://www.hundteknik.se/vard-och-skotsel/klippmaskiner-saxar/wahl-pro-laddare.html

Denna maskin är det jag har. Den har distanskammar men som jag tolkade när jag köpte den (känner mig lite mer osäker nu) så kunde man även byta ut skäret. Vet att man kan ta bort skäret och vässa det, det står i instruktionerna. Dock benämner de skäret som "klippsatsen", men det måste väl vara det de menar?

Det här med distanskammar lät väldigt bra när jag köpte den, men jag insåg ganska snabbt att det knappt gick att använda. 3 mm funkar bra att använda på hunden i ansiktet, men det är också den enda distanskammen jag använder, resten kör jag på frihand utan distanskam.

Elin-Li
0

Prova byt skär till att börja med. Kan vara så enkelt att det är slött det skäret du har;) Funkar det fortfarande inte när du bytt skär så brukar man hitta billiga maskiner på blocket;) Tänk på att köpa en maskin som är minst 40w gärna högre, ju högre watt desto starkare motor:)

// Elin-li, 

[Forest]
0

jag måste haft ren tur med alla våra andra långhåriga katter då ingen har fått tovor mer än max vid öronen eller liten vid armhålan. Men phu dotterns katt kände jag på att han börja bli tovig på varje sida av höfterna så jag tog fram sax som jag klipper pudlarna med annars o vips så vart han kal på båda sidorna ser ut inte så snyggt ut. Jag försökte ta med maskinen men han var för rädd för att klippa honom med den så den strök jag snabbt. 🤪

Ktisroinen
0

#12 Har kollat runt nu och hittar inga maskiner som har mer än 35W, och det är vad jag har i maskinen jag har idag.

Tyvärr verkar det som att det bara finns ett skär till min maskin också, så det känns onödigt att byta ändå eftersom jag provade klippa katten när maskinen var ganska ny.

#13 Ja då har du haft tur tror jag! :) Vår fick inga tovor alls innan han blev två, så det blev att vi borstade mer och mer sällan. Sen bara exploderade det och vi hann inte riktigt med och nu HATAR han borsten. Vi har också klippt honom för hand och det funkar om man kan ta det i etapper. Men han får ju tovor i ljumskarna med och där vill han inte att vi är med saxen :P Så vi har fått skicka honom till veterinären ett par gånger så har han blivit sövd. Men när jag köpte hund av trimmras så kände jag att det var värt att investera i en klippmaskin så kan jag sköta det mesta själv.

Elin-Li
0

moser max 45 är ju 40w har jag för mig (?) Wahl storm har högre wattstyrka. Kolla på parma.se de har en hel del maskiner.

Köpte du maskinen ny eller begagnad??

// Elin-li, 

Ktisroinen
0

Ja, Mosern hade mer, kollade aldrig på den. Wahl Storm hittar jag ingen info om någon styrka.

Maskinen jag har köpte jag helt ny, från sidan jag länkade.

Elin-Li
0

Hmm. Nu blir jag fundersam?!? Kan det vara då enkelt att du inte oljat skäret?;)

// Elin-li, 

[Forest]
0

14 Kanske mer otur med katten vi har nu har haft genom åren 3 hanar 4 honor bara 3 har vart renrasiga dom andra är huskatter ingen har jag behövt borsta men försökt underlätta för dom vid fällning. Det är inte förrän nu 3 år gammal som tovor kommit kanske beror det lite på hanns allergi och bristen på ge bättre foder? Bara funderingar jag har även denna katt ogillar borstningen. 😕 Funderar på bada honom när alla tovor är väck. TS tycker du lyckas bra med klippa katten 😊