Schampo, balsam och bada valpar?
Vilket schampo ska jag använda? Hur bär jag mig åt när jag badar? Varfös aka man använda balsam? Svar på detta finner du här.
vilket schampo?
När du väljer schampo och balsam till valpen är det viktigt att det blir rätt redan från början.
En hund har pH 6,2-7,5 i pälsen och huden. Människan har i genomsnitt 4,7 i sin hud. Humanproukter är anpassade för att passa vårat pH-värde, inte hundens. Kontentan av att använda humanprodukter på en hund är att det skapar obalans i pH-värdet och kan medföra en mängd andra problem, bland annat klåda och exem av olika slag. Samma sak gäller med diskmedel och såpa. Diskmedel och såpa är även frätande och irriterande för hunden vilket gör att riken för klåda och exem inte är en risk längre utan det kommer nästan som ett brev på posten.
När du ska välja schampo så finns det en mängd olika märken, espree, bio-groom, K9, tassarnas…… ja det är en hel uppsjö av märken. Till valpar är det viktigt att hitta ett schampo som är så milt som möjligt då valparna har en extra känslig hud. Espree puppy & kitten schampoo är t.ex. bra att starta med. När valpen sedan börjar bli vuxen kan man gå över på "vanligt" schampo och balsam. Det är egentligen där det svåra börjar. När du sedan byter schampo kan du välja mellan massa olika funktioner på schampot t.e.c fällningschampo, djuprengörande schampo, förgförstärkande schampo, schampo för svarta, sträva och vita pälsar. Fråga gärna oss på pälsvård iFokus när det är dags att byta till vuxernschampo så hjälper vi dig om det känns krångligt.
Varför balsam?
Balsam ska man ha till alla hundar, även de korthåriga. Balsam återfuktar, skyddar hunden mot uv-strålning, är något smutsavstötande och tillför hundens naturliga fetter till pälsen so försvinner när du schamponerar.
Hur badar du?
Du börjar med att späda ut schampot enligt anvisningarna på flaskan. Det finns en toppenbra blandflaska för att få spädningen så exakt som möjligt. Blöt sedan hunden ordentligt så att den blir rejält blöt över hela kroppen. Ta sedan en badsvamp (som endast används till hund), gnuggar du med fingrarna kan du med naglarna rispa huden och detta kan orsaka mjäll, klåda och exem. Häll det utspädda schampot på svampen eller direkt på hunden och ta sedan svampen och gnugga in schampot med, slutar schampot löddra innan du sköljt ur det behövs en extra schamponering för att få ordentligt rent. När du schamponerat över allt (glöm inte ansikte, mellan trampdynor , rumpa och vulva/snopp) Sköljer du ur ordentligt, det får inte finnas schampo kvar i pälsen. Sedan Gör du samma procedur med balsamet. Balsam är bra att det får sitta upp till 5 minuter så att det får verka. Skölj sedan ur balsamet.
Vill man sedan ha fluffiga pälsar så kan man föna pälsen helt torr med en hårfön.

LYCKA TILL!
// Elin-li,