Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etiketttrimmning
Läst 2234 ggr
[Forest]
0

Dvärgschnauzer som blivit maskinklippt

Har en kompis som för 5 år sen börja trimma sin tik med maskin, men hon är lite sugen på ställa ut henne på veteran på hundklubbens utställning men frågan är kan man få tillbaka hennes vanliga päls tror ni? Hon är snart 12 år tidigare har hon blivit ryckt som de ska vart jätte fin men efter trimmat henne med maskin så är det mycket mjuk päls underull-päls. 

Så jag tänkte fråga här inne vad ni tror har ingen bild nu i datorn men tycket inte bilden säger allt om hur pälsen är 😉

Cahira
0

Jag maskinklippte min dvärgschnauzer under flera år och lyckades att jobba fram en sträv päls igen men det tog mycket arbete och lång tid. När man underullkammat under en längre period kan man börja rycka pälsen som är men ännu mer försiktigt än om pälsen är sträv med ännu färre strån. Tog en halv evighet men det gick. 

Nu är hon kastrerad så verkar som att jag får gå tillbaka till klippning igen. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

Bra info du kommer med med andra ord kan ägaren fundera på skippa försöka få tillbaka hennes sträva päls dels är det en "gamling" sen kastrerad så visst kan det vara orsaken till så mycket underull finns ;) Jag säger hon är mjuk o gosig 😉

Cahira
0

Ja precis, om hunden är kastrerad så är det i princip inte lönt. Blir mycket pengar på utrustningen man behöver med om man inte har det hemma redan. Javisst blir de mjuka och goa. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.