Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etiketttrimmning
Läst 6463 ggr
[Konstig]
2014-05-05 22:05
0

Trim-ras

Tjena! jag har en jack russel terrier med pälstypen broken som ska trimmas.

Jag undrar hur jag ska trimma har ni några tips? vilka redskap ska jag köpa in? och hur ska jag börja?

tack för hjälp!

Cahira
2014-05-06 04:53
0

Jag har en dvärgschnauzer men ska försöka svara så gott jag kan. 

Broken kan vara lite knepig har jag hört. Du kan ta kontakt med din uppfödare eller någon trimmare i närheten som kan hjälpa dig och visa dig i början så du känner dig lite mer självsäker för just din hunds päls. Du kan antingen köpa trimknivar som kan råka skära av stråna, eller köpa strippstenar om du vill använda ett redskap. Jag har både och men använder trimknivarna för att kamma underull och strippstenar för att plocka då jag tycker strippstenarna är högeffektiva och låg risk för att skära eller bryta av strån. 

Man kan även köpa trimkondomer som man sätter på fingrarna för grepp men jag personligen köper hellre engångshandskar på apoteket för sånt grepp. Antingen för att klippa av fingrarna eller använda som vanligt. Detta kan riskera att man plockar hål i pälsen ifall du vill rulla pälsen (rycka lite varje vecka eller varannan/var tredje/etc för att ha flera lager päls samtidigt och inte rycka ned till skinnet och börja om) och kan få det att se ojämnt ut så det kräver lite träning.

Du kan även plocka med fingrarna, med eller utan talk, men det kan ge dig blåsor om du är ovan. Detta är dock bekvämt om man är van vid det och alla trimmare brukar hitta vad de själva föredrar av de ovanstående alternativen.

Men som sagt, ha någon att visa dig hur mycket du ska rycka i taget, hur du rycker medhårs, och kanske även hur mycket du ska ta och var. Brokens kan ha lite varierande pälskvalité på kroppen så att möta och fråga en expert är nog mitt bästa råd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[tk1971]
2014-05-07 08:48
0

Den där länken till strippstenen funkar inte. Jag är lite nyfiken på vad det är. Har du nån annan länk eller bild?

Cahira
2014-05-07 09:04
0

Dom finns i metall: http://www.redcape.co.uk/image/cache/data/Eric-Salas-Metal-Stones-800x800.jpg

I metall med "handtag" : http://www.redcape.co.uk/image/cache/data/Eric-Salas-Rock-Stones-800x800.jpg

i sten: http://64.115.80.38/12/12-042-1.jpg

och sten med hantag (superkass kvalite men man ser ändå) http://just-gifted.com/store/images/greyhound_stone_strippers.jpg

Jag har det sista alternativet. De med sten har som hårt sandpapper liknande som greppar håren riktigt bra. :) Har inte testat de i metall.

[tk1971]
2014-05-07 11:03
0

Aha. Hur använder man dem? Samma grepp som en trimkniv?

Cahira
2014-05-07 19:27
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna kan vara hjälpsam :)

[Konstig]
2014-05-19 05:56
1

Jag har fått reda på att min hund är sträv!

Hon har trimmats hos uppfödaren, uppfödaren använde mest fingerkondomer jag tittade en del på hur hon gjorde och hon ryckte loss snabbt och effektivt päls och det blev en hel hög på trimningsbordet hon använde en trimkniv lite grann också, vad är trimkniven för egentligen? sen finklippte hon lite med en sån där effileringssax tror jag det heter :)? 

Hon blev jättefin iallafall men ska verkligen försöka börja själv så mer tips eller länkar videos mottages mer än gärna!!! tack!

Cahira
2014-05-19 05:59
0

Alla trimverktyg är bara ett verktyg och alla trimmare hittar sin egna väg på vad de själva föredrar var, på vilken typ av päls, områden och så vidare. 

Du kan gå trimkurs eller se om uppfödaren vill lära dig nästa gång det är dags. :) Det kan gå ganska snabbt när man är van så om hon vill lära upp dig så kan hon jobba lite långsammare och guida dig hur man gör och vad man ska tänka på. :)

[Konstig]
2014-05-19 06:04
0

Min uppfödare tycker jag ska gå och betala hon lät inte sugen på att lära mig när jag frågade tyvärr, vet inte var man hittar trimkurser men skulle vara intresserad har googlat lite men hitta ju inget.

Bor i stockholms län så svårt borde de inte va o hitta känns de som :P men får väl sätta igång då ;)

Cahira
2014-05-19 06:39
0

Man kan testa sig fram och lära sig den vägen helt klart. :) Men det blir snyggare och känns bättre om man vet vad man gör. :) 

Du kan även sitta och kolla youtube för "hand strip" videor av olika raser och få tips den vägen, samt googla fram hur man rycker en jrt, borde finnas info på diverse sidor. :) 

Mitt bästa tips dock är att med ena handen hålla huden sträckt med ena handen och rycka i den riktning du vill nya pälsen ska växa med andra handen. Dvs medhårs så det ligger slätt sen. :) Om huden inte hålls sträckt kommer det kännas mer på hunden och du förlorar en del kontroll på vad du håller på med. 

Om du rycker ned allt 3-4 gånger om året så bör du klara dig ganska bra, men ska du ställa ut måste du nog gå en kurs eftersom det kräver mycket teknik att veta hur man rullar en päls och håller hunden i utställningsskick.

[Teddies matte]
2014-05-22 09:56
0

#8 Kontakta rasklubben, de ordnar säkert trimkurser.