Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettpreparat-schampo-balsam-etc
Läst 3646 ggr
molam
0

Vettiga Kammar/Borstar?

Hej har ni några bra förslag på Vettiga Kamma och/Eller borstar? Det är såhär att jag är ägande av 4 Stycken Bearded Collies och är i STORT BEHOV av vettiqa kammar och borstar då ena monstret är i full päls, Han är dock den ända i fullpäls då han är den ända som ställs. Och HAn har Tjock sträv Päls så alla Kammar OCH borstar går sönder, Jag är studerande och har inte ur mycket pengar så Borstarna MÅSTE Vara till ett vettigt pris, Nu till frågorna:

* Var jag jag köpa Bra billiga borstar?
* Vilket märke är det bästa märket för pälshundar?
* Vi har en Tovskär men det sliter som sjutton på pälsen… Var kan man annars använda som funkar ganska bra utan att slita av pälsen?

Sen en helt annan fråga men också inom Pälsvård TROR JAG

Den här hunden är en JÄKEL på att tugga på Mustachen och biter på så vis av den Om och om igen, Finns det nått man kan göra så han inte biter av den?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Elin-Li
0

* Var jag jag köpa Bra billiga borstar?
Kolla runt på nätet, finns massor med alternativ, eller möjligen begagnat.

* Vilket märke är det bästa märket för pälshundar?
Pratar du schampon eller kammar eller klippmaskiner? Det bäste är ju att prova sig fram vad du själv tycker om för saker.

* Vi har en Tovskär men det sliter som sjutton på pälsen… Var kan man annars använda som funkar ganska bra utan att slita av pälsen?
En flexkarda, kam med rullande piggar och en bra balsamspray.

Jag har en artikel med tips på olika redskap. Ska leta fram den och länka den :)

// Elin-li, 

Elin-Li
0
molam
0

Ahh okej! Nä jag pratade om Kammar och borstar på nummer 2, men tycker vi har provat det mesta och ändå går allt vi prövat sönder Har borstat han med en liten liten Katt kam nu, det är den ända som inte går sönder xD 

Flexkarda med rullande piggar har vi men den gillar han inte riktigt, det har funkat Superb på alla andra när dom var i fullpäls bara det här monstret som inget funkar på xD och ända har gammel Gubben och unghanen (1 år äldre) värre päls så vet inte varflr kammar och borstar går sönder på denna

Med sönder då menar jag att piggarna böjs, om det är till nån hjälp ^^ på borstarna lossnar piggarna och fastnar i pälsen, och han är heller inte jätte mycket tovig så vet inte varför borstar och kammar går sönder, det är jätte skumt, nu ska han röntgas inom en snar framtid då vi ska på Agility läger i börjar av Juli och då när vi ska till vet (Och lägret också självklart) vill vi gärna att han ska vara helt tovfri, därför jag kastade ut en fråga om bästa kammar och borsta så vet inte riktigt vad jag ska ta mig till just nu

Elin-Li
0

Vilken flexkarda är det du har? Har du möjlighet att ta en bild?

I de flesta fall är dyrare bättre och hållbarare. Om du får tag på märket mason pearson så är de väldigt hållbara och bra

// Elin-li, 

molam
0

#4 Våran har vi tyvärr kastat då Piggarna var helt körda, Men här är en länk på Samma märke typ och allt sen ser dom Likadan ut förutom att piggarna var längre (Till långhåriga hundar) samt att det var en flexkarda ^^

http://www.superzoo.se/produkt/Dogman-karda-20-korta-piggar

MartinaLarsson
1

Jag har bearded collie själv och använder mig av:
- Stålpiggsborste
- Pudelkam
- Tätare kam (för vissa tovor i ansiktet)
- Mason pearson (för hundar med lite underull och på utställning)
- Liten karda (benhår, om hunden har mycket..)
- Sax (om tovorna inte går att borsta/kamma ur, klipp inifrån och ut, genom tovan - klipp inte av tovan)

Har du tittat på bearded collie klubbens hemsida? De har en sida som det står om pälsvård (http://www.sbc-beardedcollie.com/bearded_collie/palsvard.htm). I prylshopen (http://www.sbc-beardedcollie.com/info/prylshopen.htm) kan man också beställa borstar/kammar som passar beardispälsar. Annars hittar man många fynd på utställningar! Eurogroom (http://www.eurogroom.se/butik/) brukar ha många bra till bra pris!

Rent generellt kan jag säga att använda mycket balsamspray och borsta när hunden är ren.

På sista frågan har jag märkt stor skillnad om jag har min hund tovig eller tovfri. Är mina hundar toviga har de lättare att kapa skägget än om de är tovfria.

molam
0

- Pudelkam har vi haft men den gav upp nu när Pojken här kom in i bilden xD

- Stålpiggsborstar Funkar någorlunda men jag tror han tycker dom är obehagliga för han ligger och gnäller när man borsta med dessa vilket han INTe gör med några andra borstar

- Tätare Kammen Gav opp på denna

- Mason Pearson har jag inte testat, är dessa dyra? Som sagt har jag låg inkomst Studerar och bara ett extrajobb på vissa helger x-x

- Liten KArda och stor Karda har vi testa den störa var lite bättre med piggarna böjdes efter en stund

- Sax, vi har en Tovsax en sån där med "Kam" på ena sidan och "Kniv" på andra, har även en Tovskär som sagt, dom är inte trasiga, men tycker pälsen slits så mycket med dessa ''/

Balsamspray använder vi alltid, men främst när han har Extrema Tovor, nu har han knappt några ^^

Ja det är sant, men Denna hunden är skum, tovig eller inte, när han blir uppspelt tuggar han på skägget, han har leksaker och får dentastix dagligen, Ben får inte våra hundar då gamlingarna blir så elaka på dom yngre då även fast dom har ett ben var tas Gamlingarna alla fyra bara för att skitvovvarna inget ska få ''/ Så vet inte hur jag ska lösa skäggtuggandet riktigt

MartinaLarsson
0

Okej. Hur gör ni när ni borstar då? Delar ni upp det i tunna sektioner? Jag vistas bland många beardisägare och vad jag vet har folk inte problemet att deras borstar går sönder..

Mason person är en dyr borste, så det kanske inte är det bästa att rekommendera. Men det finns liknande som är billigare som brukar funka lika bra!

molam
0

Jodå, Vi delar upp pälsen i Småa Sektioner, Problemet är att hans päls är en Blandning av show päls och Brukspäls, trior problemet kan ligga där it, Den bästa kammen vi har nu, den ända som inte gått sönder är en Liten Kattkam, är dessa gjort på ett annat sätt? Finns det isf större? har kollat runt men inte hittat direkt ''/

Cahira
0

Vad gäller mustaschen så kan du sätta upp den eller fläta upp den tills den fått lagom längd på sig. 

Jag älskar sakerna jag köpt från Häromi. Även Parma har bra pälsvårdssaker. 

Jag älskar espree demat/detangle spray. Du sprayar på, masserar in lite, låter verka och sedan är det mycket lättare att reda ut. Sprayflaska med vanligt vatten och lätt fukta pälsen gör den mindre flygig och lite mer elastisk. 

En ren päls tovar mindre än en smutsig så att bada oftare kan hjälpa med. Försök hitta flera olika typer av borstar. En som borstar igenom (typ vanlig stålpiggborste) en karda eller liknande för tovutredning och börja utifrån och jobba dig inåt skinnet. Och en kam för att vara säker på att borsten inte missade nåt. :)

http://www.parma.se/kammar_borstar/

http://www.haromi.se/palsvard-c-5.html?osCsid=a14305fe167b36da0ec0ca57340361a1

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

molam
0

Skägget, Vi har testat att få bort det med att fläta upp det, Det fungerar så länge skägget är uppsatt, men å fort det har fått lite längd och man släpper lös skägget igen, så biter han av det när han blie exalterad, Vi har aldrig haft detta problem med våra hundar förr och vi har haft Beardisar i 18 år, Jag får för mig att det är nått tvång han har, eller så kan det ju bara vara en Fix-idé

HÄromi kollade jag på, där hade dom bra och billiga saker! ^^ Men mamma har Tydligen haft kammar & borstar därifrån och tydligen tycker hon att det är dålig Kvalité Jag vet inte, få se om jag köper därifån nu när jag får min lön i Juni

Balsamspray har vi gjort en som funkar riktigt bra men den flaskan är borta (Gaaaah) så kanske ska jag testa köpa den Sprayen!.. Allt om Pengar igen xD  MEn hur mycket kostar den ungefär?

Vi ser till att våra hundars pälsar Alltid är rena därför han inte har några tovor Direkt han är nästan tovfri ha har endast tovor efter HAlsbandet och på tassarna så tovor är inget problem problemet är att hans päls har sönder alla våra kammar xD
Och när vi borstar hunden använder vi oss alltid av Pudelkam, Tättandad stålKam, Stålpiggsborste, Flexkarda, Grisborst borste, Tovskär och tov sax (De sistnämnda ENDAST om det behövs)

Cahira
0

Oj 18 år, ingen nybörjare med andra ord. :) 

Om han inte ställs ut kan man ju tunna ut med förtunningssax så han inte kan tugga. *billigt förslag* :)

molam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Ja det är en idé Men problemet är att han ställs ut och han har fått nedslag för skägget massa gånger för han tuggar på det v-v

Så här Ser Skägget ut nu (Eftersom han tuggar av det sticker det ut som sjutton!)

Catta-
0

#13 Sätt snoddar i skägget så att det inte kommer in i munnen :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

molam
0

Vi gör det till och från men han hatar snoddar så då försöker han ta bort dom med Tassarna istället och slutar inte föränn dom är borta och så snart dom är borta är han där och tuggar på skägget igen

Cahira
0

Testat försöka göra en inbakad fläta så han inte kan krafsa på samma vis kanske?

molam
1

Det skulle man kanske kunna testa så kanske han får Lite läängd på skägget iaf

Cahira
0

Om du lyckas, ta bild! Jag vill se en beardis med riktig vikingfläta! 😃