Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettpreparat-schampo-balsam-etc
Läst 1458 ggr
Cahira
0

Rött i pälsen

Tänkte göra en liten tråd där alla kunde dela med sig knep och knåp på hur de bekämpar missfärgningar i pälsen på sina hundar. Även fritt fram för frågor osv. :)

Allt från förändringar beroende på foder, till schampo, balsam eller andra produkter. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Elin-Li
0

Det röda är oftast svamp. Ett svampdödande medel brukar göra susen. Espree hot spot foam är egentligen för t.ex. våtexem men funkar superbra för sådant:)

// Elin-li, 

fellfrosch
0

Jag har inga egentliga tips men det underlättar alltid om man vet vad som är orsaken.
Ofta så är det porfyrin som finns i kroppsvätskorna som missfärgar pälsen röd, det behöver inte alltid vara svamp.

En länk med lättläst, kort text skriven av en veterinär 🙂
http://www.darkwilles.com/missf.pdf

Vovisch nr2
1

Jag använder potatismjöl på min Bichon Frisé när hon har rött på tassarna eller vid ögonen! Ett bra tips! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ssk en av mina maltesrar bruna ränder vid inre tårkanalen . Testat olika Tear Stain Removers. Brukar försvinna när mjölktänderna har bytts.

MaaariaS
0

#3 Hur gör du med potatismjölet?bara häller på och borstar ur?eller på nått annat sätt?

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Forest]
1

Har bonushund som är vit. jag tvättar med lite  kamomillte på en bomullspad

Cahira
0

Kamomillte anvander jag mot en ogoninfektion just nu. Funkar toppen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
1

7 oja det är bra till allt möjligt tvätta sår,ögon mm använt det på mig själv o vet att det inte svider mild o läkande :)