Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettklippning
Läst 2926 ggr
DuBetMig
0

Problem med att klippa portis

Har skaffat en portugisisk vattenhund och har problem med att få klippa honom på nos och haka. Han gillar det inte alls, har någon något tips? :) Han är sju år, och alltså omplacering med såklart sitt i bagaget. Frågan är ställd till tidigare familjen ifall det har hänt något tidigare vid klippning av honom.

Vi använder klicker och godis som positiv förstärkning i vanliga fall.
Tacksam för svar!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Amandla
0

Tålamod, tålamod och tålamod. Det kan hjälpa att vara tyst, hur konstigt det än låter, så prova det. Håll dig så neutral du bara kan. Om du belönar så gör det på trimbordet, om du nu använder det vill säga, annars på platsen där du jobbar med honom och inte efter att han fått gå därifrån.

Tänk också igenom om klippmaskinen påverkar, vissa hundar är mer känsliga för vibrationer och höga ljud, för att inte tala  om att en del maskiner blir varma och då särskilt skären.

JennyUtter
1

Var vänlig men bestämd! 

De flesta hundar jag klipper börjar krångla när jag tvekar, det utnyttjar min portis till fullo!

Testa hur den trivs bäst tex om den vill ligga ned, sitta, stå på bord, kan vara lättar att lägga dom ned på sidan underlättade för oss i början :)

Portie
0

Som sagt, var bestämd, det funkar även på min portis. Ser jag att han börjar rycka med huvudet när jag ska klippa nosen så tar jag ett stadigt tag under hakan och då brukar han lugna sig. Sen brukar jag prata med lugn röst och berömma när han är stilla. I början fick han godis lite då och då och han vande sig väldigt snabbt.

DuBetMig
1

Jag ska testa igen, snart. Nu har jag haft honom lite längre också och vi har fått en väldigt bra kontakt i övrigt :) Tack för tipsen hittills, de ska jag ta med mig! :)

koijaz
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag tvekade i början när jag raka min portis blev hon själv stressad och började gny. men så fort jag tog det lugnt, var bestämd gjorde hon också det :)

Cahira
1

Grymt snygg portis :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

DuBetMig
0

Det är inget problem längre! :)
Tråden kan låsas ifall det görs sånt här :)