Hund som avskyr borstning
Hej! Är ny här på sajten men då jag har en engelsk springer spaniel så tror jag att denna sida kan vara till nytta 😊 Som rubriken lyder så har jag en hund som inte gillar att bli borstad, han är 2,5 år aldrig blivit skrämd i sa,band med "borstning" men har hatat Borssén sen han var valp (8 veckor) har testat allt möjligt känns det som och har man tur kan man få borsta ryggen när han ligger ner utomhus… Att bli klippt med sax och maskin går bra och bada älskar han så ja.. Han har ju en hel del päls så om han gick att borsta vore ju underbart! Han är just nu nedklippt, blev tvungen att klippa ner hela honom för jag kände att en vinter till med all denna pälsen och en hund som skyr borsten värre än pesten så var det bästa lösningen för oss båda! Så min fråga är egentligen om någon har nåt bra tips på hur jag kan få honom att acceptera borsten? Jag vägrar hålla fast honom så han blir ännu mer hatisk mot den.. Då får han klippas ned med jämna mellanrum hellre! 😊 Tack på förhand!
Dra borsten mot insidan av din nedre arm och se om piggarna är vassa. Det är rätt vanligt på kardor nämligen.
Jag kör på borstar typ som dessa: http://www.haromi.se/palsvardborstar-c-5_46.html
Och varvar med en dubbelsidig kam med täta och glesa tänder för att vara säker att man inte missat något. Skulle man hitta en tova kan man använda karda. Håll i tovan och försök separera den lite med fingrarna så den blir luftigare, om det är en filttova kan du antingen klippa in i tovan i hårets växtriktning (men klipp inte hunden i skinnet var försiktig!) och försöka lösa upp den den vägen, eller helt enkelt ta bort den helt.
Jag försöker undvika kardor så gott det går numera. Min dvärgschnauzer hade samma problem som du och det visade sig att det gjorde ont i huden. Hon är dessutom håröm så man får vara ännu försiktigare. Finns spraybalsam/tovutredningsspray som man kan ha på tovan så den öppnar upp sig lättare.
Jag lyckades en gång hitta en karda som har plastpluppar på varje pigg och den reagerar hon inte alls lika mycket på så den använder jag vid tovutredningen. Men som sagt, jag använder mest borste och kam.
För att skapa nya positiva erfarenheter, gosa med hunden, klappa hunden, stryk handen flera gånger på ett ställe, och sedan ta ett drag med borsten och sen med handen igen några gånger och nåt drag med borsten och så med handen igen tills hunden slappnar av när du gör såhär, då kan du köra varannan och sedan bara borsta. Gör det till en mysstund! Träna medans hunden är kortklippt och inte har tovor som luggas.
Ge gott godis efter varje session. :)
Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Tack för ditt svar! Ska kolla detta och införskaffa en kam..☺️ Det där med att klappa och sen dra ett tag med borsten har jag gjort och då studsar han all världens väg och vill inte komma tillbaka, jag får borsta ryggen nu om han ligger ner på trappen ute och jag håller i halsbandet ( jag tvingar inte ber honom, det är frivilligt!) men huvud/öron/ben/mage och svans går inte.. Ska öva med honom nu mör han är kortklippt som du säger och köpa hundhalsband tänkte jag… Klippa tovor med sax går fint och när vi klippte ner honom brydde han sig inte ett dugg (endast klippt 1 gång med maskin) så han kan väl inte vara kittlig eller så?
Kolla verkligen om piggarna är Vassa. Om du borstar dig själv med samma tryck på din insida handled, hur känns det då? Hundars hudar är känsligare än våra nämligen.

Jösse vad stavfel det blir när man skriver snabbt på plattan! Det ska stå hundBALSAM Inte hundhalsband 😁 Den är faktiskt lite vass, hade själv inte velat bli borstad med den ( har långt lockigt hår precis som vovven😉) ska kolla efter en ny snarast! Hade jag inte ens tänkt på då den andra hunden gladerligen blir borstad med samma.
Ja vissa är känsligare än andra. Jag borstar alltid på insidan handleden för huden är väldigt tunn där och man känner väldigt fort om den är vass eller inte.