Hur ofta har ni pälsvård på era djur?
Ja hur ofta har ni pälsvård? Och är det vissa saker ni gör varje vecka och andra nån gång i månaden eller hur gör ni? Hur ser er rutin ut?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Borstar öronen varannan dag och resten av kroppen en gång i veckan. Ska börja hålla efter öronen, magen och svansen, han ser så ovårdad ut när han är otrimmad.
-
Varje dag måste jag borsta igenom honom och kolla öron, ev rensa på hår.
En gång i månaden blir det bad & klipp, klipper dock lite varje dag.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har storpudel som har några cm päls på kroppen. Jag reder ut tovor vid behov, badar med ett par veckors mellanrum beroende på hur skitig hon är, rensar ur öronen nån gång i veckan, rakar nos och tassar när jag badar henne och klipper/rakar kroppen med ett par månaders mellanrum eller när hon ser allt för ovårdad ut.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Klippning varannan till var tredje månad, däremellan krävs knappt någon pälsvård, ev. tovutredning mellan varven ifall det lämnar lite längre mellan klippningarna.
Svårt och säga när det gäller borstning, blir väl några gånger i veckan jag borstar igenom öronen. Kroppen borstar jag ca 2 gånger i veckan och de brukar vara dagen före bad och precis innan hon ska badas, då måste alla tovor vara utredda.
Badar ca 1 gång i veckan ibland oftare och ibland går det lite längre än 1 vecka mellan baden. Först blöter jag igenom hela pälsen med vatten sedan schamponerar jag och sköljer ur, sedan schamponerar jag igen och sköljer ur. Sedan har jag i balsam. Tar ca 1 timme att bada henne.
Sedan fönas hon, har ingen riktig exakt koll på hur lång tid det tar men mellan 2,5-3 timmar tar det. Efter det snoddar jag pälsen på huvudet och det i nacken och plastar sedan in öronen. Byter sedan plasten mellan 2-3 gånger i veckan. och snoddarna ca 1-2 gånger i veckan.
Borstning en till tre gånger i veckan, klippning av nos varannan månad och total nerklippning två gånger om året ca.
Borstning 1h varje vecka. Var tredje vecka rakas öron och bröst, plus att ansiktet plockas/effileras. Varannan vecka trimmas han i 1-2 h, olika områden varje gång. Ibland passar jag då på att klippa tassar och effilera ner ställen som inte går att plocka.
Lillkillen är en cocker spaniel, med mycket päls :).
Tass Josephine