Annons:
Etikettverktyg-produkter
Läst 8301 ggr
Cahira
2/12/15, 12:48 AM

Mars Coat King

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mars Coat King är nog mitt favoritredskap. Använder både på min dvärgschnauzer men även mina fällande blandisar.

Denna artikel är mest bilder på Ixxi dvärgschnauzer. Jag brukade handstrippa (eller rycka som många kallar det) henne under många år men efter kastreringen fick pälsen annan textur och jag maskinklipper nuförtiden. Men jag underullkammar fortfarande så pälsen får fälla, huden får luftas och man får helt enkelt en friskare hud än om man bara maskinklipper. Jag använder även Mars Coat King på mina fällande hundar under fällperioder för att påskynda fällandet. Jag tycker den fungerar bättre än furminatorn på mina fällande hundar.

Just idag skulle hon snyggas upp för en anledning så hon fick även ett bad och lite frisering för utseendet skull. Jag använde även en urtunningssax för att ge henne lite nacke och midja men om det inte hade varit vinter hade jag klippt ned henne helt. Men ni kan förhoppningsvis ändå se skillnaderna mellan bilderna. 

Före: Lockig och tjock päls. Riktigt fluffig runt halsen och väldigt mycket ull med medkommande bedjande blick "låt mig slippa". 😉

Sedan fick hon ett bad. Normalt brukar jag inte bada före, men i detta fall så behövde hon ett bad så jag valde att få det gjort innan istället för efter. Så för underhållande skull, Ixxi blöt.

Efter hon blev fönad torr började jag kamma underullen. Jag har både en 10 tänder och 12 tänder. Jag använder 10 tänder på de områden som har mer underull vilket oftast är vid halsen och på låren, sedan 12 tänder över hela kroppen. 

När hon var fönad torr var det inte stor skillnad, men för sakens skull lägger jag upp det med. 

Så påbörjade jag kamningen. Det är inte jättestor skillnad eftersom pälsen är så lång, men det är mindre lejonman iallafall. :) Urtunningen skedde runt svansroten, övergången mellan fram på halsen och sidan av halsen, samt midjan så hon fick lite mer form. Resten är coat kingen.

Ovanifrån före och efter.

Ursäkta att ljuset inte är det bästa. Jag rekommenderar verkligen coat king. Jag överväger att skaffa en till med ännu fler tänder för jag vet att det hade gett bättre resultat, men jag älskar verkligen detta redskap. Jag köpte mina från häromi.

Tanken var först att filma detta men det fick bli bildartikel istället. Om ni vill lägga till före och efter på era hundar i kommentarerna - gör gärna det! Skriv gärna ras och hur många tänder din coat king har. 

Kom ihåg, kamma bara i samma riktning som pälsen växer, och håll emot med andra handen så huden är sträckt. Och var helt säker på att pälsen är helt tovfri.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
taylor__lambert
2/12/15, 2:04 PM
#1

Super bra artikel! Det vart ju ändå väldigt synlig skillnad måste jag säga :D

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2/12/15, 3:53 PM
#2

Vad bra att du tycker så. Jag är så van att rycka ned eller raka ned efter jag tagit bort underullen så jag tycker hon fortfarande är en fluffboll.. *S* Men det är typ -20 ute just nu så även om hon har jacka så hjälper all isolering hon kan få. Hon tyckte det kliade skönt att bli av med lite underull. När den blir för tät så kan inte huden andas riktigt och dvärgschnauzer fäller ju inte själv så man får hjälpa hunden att fälla. :)

Jag kommer tillägga bilder på Digger och Apache när dom börjar fälla inför våren. Helt otroligt hur mycket mer coat king tar ut än furminatorn på dom två.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kelin
2/12/15, 10:29 PM
#3

Jag älskar också min coat king. Dock sliter den väldigt på pälsen på mina hundar.. Men oj vad mycket mindre hårtussar vi hade hemma ;)

Cahira
2/12/15, 10:35 PM
#4

Jag har inte märkt mycket slitning på pälsen, men visst jag har hört om att det skär av strån. Det är dock inget jag direkt märkt nämnvärt på mina. Men mina är ju sällisar så är inte lika noga som om det hade varit utställningshundar kan jag tänka mig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kelin
2/12/15, 10:53 PM
#5

Ne, mina ställs som tur var inte ut. Men Torr päls kan den tyvärr skära av, jobbar man i ''skikt'' brukar det gå nämnvärt bättre! Nu pratar jag dock om 2-3 dagars användning. :)

Cahira
2/13/15, 12:12 AM
#6

Ah ja då förstår jag. :) Jo därför jag tar 10 tänderna på tjockare områden så den kan ta det grövre så man slipper slita hårt. Sedan tar jag 12 för att få samma resultat överallt, men 10 tänder löser upp där pälsen är mycket tjock, typ låren på en malamute till exempel, eller svansrot, krage, byxor och skuldror. :) Man kan om man vill gå över med färre tänder överallt och sedan ta färre tänder överallt om man har en som fäller extremt mycket. Grovgörat först och sedan finslip. :)

Jag badade henne i Espree Shedding Solution faktiskt för att ullen skulle släppa lättare för jag vet att den sitter rätt hårt nu vintertid. Så även det kan göra det mycket lättare att få lös päls under fällperioder så sliter det inte så mycket. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Kelin
2/13/15, 7:43 PM
#7

#6 Det schampot måste jag testa!, tack :D

Cahira
2/14/15, 1:10 AM
#8

#7 Du såg säkert men jag la upp en videolänk i annat inlägg om detta schampo där du kan se hur effektivt det är. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
2/18/15, 10:46 PM
#9

Nu har min coat king kommit!!! År så sjukt nöjd med den!!!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2/19/15, 5:12 AM
#10

#9 Härligt att du är nöjd! :) Det är verkligen ett måste i mitt hem. :) 

Jag hoppas jag kan ta bättre bilder sedan. Skäms lite över hur dåliga dessa blev. Men så blir det när man har bakljus. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
2/19/15, 8:57 AM
#11

#10 ja jag är så glad att äntligen ha nått som funkar ^^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2/20/15, 4:53 AM
#12

#11 Vet känslan! Jag har haft samma helsicke med klippmaskin. Hade inte råd med dom dyrare men när jag väl hade det var det skönt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: