Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettallmänt
Läst 1126 ggr
Lyan
2015-03-04 22:25
1

Öron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Lite bilder på Pings öronfrisyrer ^^ Just nu håller jag på att spara ut för att se hur lång pälsen kan bli efter att jag råkade gå bananas med saxen (som vanligt, varför ska det vara så svårt att sluta i tid -.-) så hon bara hade någon centimeter (bilden där hon sitter i "famnen"). Får se om jag fortsätter att hålla det långt eller om jag klipper ned det till flufföron igen, hon är så söt när öronen är som på bilden med pärlhalsbandet <3 Nu går pälsen till bogen.

Jag älskar lång päls på öronen men det är lite tråkigt att det måste hållas snoddat eller flätat för annars så får hon allt i munnen och dels blir pälsen äcklig men främst så kan det inte vara trevligt med massa hår i halsen. 

Hur gör ni som har lång päls på öronen? Blir inte tex spanielöron väldigt äckliga, eller snoddas öronen upp vid mat?

Cahira
2015-03-05 01:08
0

Vilka söta frisyrer!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LuLeLo
2015-03-05 19:14
0

Cocker Spaniel öron är ganska långa med ganska långt behäng, men till skillnad från din hund så växer inte min hunds hår på samma sätt, och det är inte lika mycket hår. En tredjedel av örat rakas och då försvinner ju en del hår. Man kan köpa speciella spanielskålar för att undvika att de doppar öronen i mat och vatten, annars brukar man låta öronen vara :).

Tass Josephine

Lyan
2015-03-05 21:54
0

#1 Tack ^^

#2 Men får de inte in pälsen i munnen? Ping har visserligen väldigt tunn och flygig päls men hon får pälsen i munnen bara hon slickar sig om munnen och om hon äter och någon päls har ramlat ned så blir pälsen alldeles geggig och söndertuggad.

Trampar de inte på pälsen när de går med nosen i backen?

Cahira
2015-03-05 22:32
0

Vissa syr "mössor" som täcker från panna till hals och håller öronen i mössan. :)

Typ såhär. http://djurpyssel.ifokus.se/articles/54a27809ce12c467f7000e68-utmaningen-snood?discussions-1

Oftast är det då resårband runt pannan och halsen.

[Forest]
2015-03-05 22:43
0

2 vad är det för skålar? Här kör jag enkelt med avklippt strumpa som jag trär som halsduk så håller Millis öron matfria vatten det skadar inte pälsen men mat i pälsen så tuggar dom gärna på öronen 😎

[Forest]
2015-03-05 22:47
0

kan även säga det funkar bra att klippa av strumpyxor 😉

Cahira
2015-03-05 22:52
0

Här är ett exempel på en spanielskål där öronen hamnar utanför. Men vet inte om de tänker springer spaniel eller cocker spaniel. http://www.haromi.se/keramikskalmasoncashdogspaniel-p-727.html

Såna här antispill vattenskålar kan förhindra att öronen åker ned i vattnet. https://animail.se/dogman-skvalpskal-med-lock-1-8-l.html

[Forest]
2015-03-05 23:04
1

7 tack vi har den du länka sist som reseskål, dom är ofta för stora för hindra små hundars öron doppas. Jag har en mindre matskål som var för kanin till Milli så även mindre matskål kan jag tipsa TS testa då hamnar öronen utanför skålen 😃

Cahira
2015-03-06 00:41
0

När Ixxi hade skägg….

….så fick hon dricka vatten ur en mugg. Annars fick jag stort tjockt igenomdränkt skägg över hela ansiktet när hon skulle pussas sen. 😂 När man var ute och det var slaskigt blev det lagom mysigt. 🤢

LuLeLo
2015-03-06 23:43
0

#3 Nää, i munnen hamnar det inte. Spaniels öron hos cockrar och engelsk spring är väldigt lågt ansatta, typ i ögonnivå, så avståndet mellan öronbehänget och munnen är ganska stort. Däremot kan de mycket väl trampa på öronen när de går, blir väl lite smuts, men så farligt är det inte. Inte värre än med tassarna och benen som också blir smutsiga av att röra sig ute.

Tass Josephine