Micke's Pälstråd!
Tänker skapa mig en tråd om min "lilla" Engelska Cocker Spaniel, Micke! Kommer börja med att ladda upp bilder hur han har sett ut och sen hur han ser ut nu. 🙂 Här är en bild från Sep 2013 då han samlar på sig päls inför vintern.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Micke har kvalster allergi, så ibland rakade jag dom delar som behövde behandlas, här var det skrevet som hade blivit utsatt. I vanliga fall brukar han inte få exem då vi är väldigt noga med att hålla rent, men ibland så :/ Maj 2013
Endast rakat huvudet på hunden (använde mig av Moser rakapparat), folk trodde det var en tik.
Mickes första sommar! Efter att jag försökte ta furminator på Micke, satt i 6 timmar knappt fått bort något, gav upp och rakade ned honom och det var mycket bättre han vart som en helt annan hund när pälsen försvann. //Juni 2011.
Denna bild är nog den bästa jag någonsin sett på min hund. Han rakades ned igen i slutet av sommaren 2012 efter att han fått värmeslag.
Så sen när skolan skulle ha aktiviteter så som blodspår så kunde han röra sig mycket smidigare bland skog och mark.
Förstår inte varför man avlade fram utställnings cocker, dom är ju lika fina när dom har lika mycket päls som en jaktcocker.
Jag har ju testat en hel del saker på min hund för att få bort pälsen som egentligen ska ryckas bort.
Jag började med att köpa Fingertutor som jag både sett och har blivit rekkomenderad av flera cocker ägare då de hjälper en att lättare få tag på pälsen som ska bort. Men det funkade inte så bra.
Sen köpte jag en Furminator som jag såg på flera hundar och som jag även testade på en hel del olika hundar på dagiset jag jobbade på att den verkligen funkade, så jag köpte mig en sån, den tog inte ett jota ifrån min hund! Den tog ju, men den tog täckhåren!
Jag funderade, äh, varför ta bort den pälsen, jag kan ju bara effilera honom så blir det bra, så använde mig av en Effileingssax som vi hade hemma, och det vart ju inte snyggt alls. Inte vidare bra jobb och det vart fult.
Så hade jag hört att lavasten/ryktsten skulle funka på spaniels, samt att jag visste att det har funkat för häst så varför inte hund? Var lite tveksam till en början, men köpte den då den var väldigt billig. Och den tog ju, väldigt mycket! Men inte tillräckligt och använde jag den för mycket så gjorde jag illa hunden.
Nu nyligen hade jag fått tips om Mars Coat King och att den skulle vara super för spaniels och liknande hundraser. Och jag var väldigt tveksam om det hela. Men efter ett tag, mitt sista hopp lade jag in en beställning på en med 10 tänder och höll tummarna. Nu har jag äntligen fått den så nu ska jag visa före och efter bilder.
Börjar så klart med före bilder ;)
Måste bara säga att jag är så sjukt nöjd med min Coat king! Den har tagit så mycket päls ifrån min kille att jag vart så jävla glad att äntligen ha köpt nått som FUNKAR! Här kommer en bild på hur mycket päls den tog ifrån min hund :3
En före och efterbild på hela hunden :)
Huvudet ❤️ före och 2 efter
Vad kul att det hjälpte! Jag är också förälskad i mina två coat king. De kompletterar varandra utmärkt! Och vad söt Micke är i alla frisyrer. Jobbigt med kvalsterallergi. 🌺
Tror du rent av törs köpa en tätare, typ 12 tänder utan att skära täckhår. :) Om du vill lägga ut mer pengar och få ut mer ull dvs. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#9 ja kvalster allergin är inge kul :/ men är man noga med städning och tvättning av hunden så håller den sig borta ^^
Jag skulle vilja köpa en med fler tänder, visste inte att 12 tänder fanns. Men det kommer nog bli när jag har lite mer pengar, ju fler tänder desto dyrare hahah 😛
Ja tyvärr är det ju så. Men det finns nåt att önska sig i födelsedagspresent eller julklapp haha!
hahah så sant så!
Nu har det gått några dagar och pälsen har fått lägga sig lite, jag hoppas verkligen att det går att få den där cocker pälsen!
Vilken skillnad! Med lite tid så tror jag du kommer lyckas! 🤗
#14 ja verkligen! Dessvärre tycker jag pälsen liksom blivit strävare men det kanske lägger sig med tiden. Tror nog att det kommer gå men ser ju ett ytterligare problem i detta. Eftersom Micke har blue roan i sig så har detta börjat synas extremt mycket på hans höfter, vilket är så synd, han kommer ju inte vara svart längre… utan grå/blue roan-ish. :/ Men, det kanske blir bra ändå med tanke på att han kan få värmeslag för att han är så svart.
Jo pälsen känns sträv för underullen är ullig och mjuk. Du kan ha mjuknande schampon om du vill men täckhår är ofta sträva för att vara vattenavstötande och tovar inte (hundar i överlag, antar det är så med spaniels med). Du får se hur pälsen känns/syns med tiden. Om den känns torr så försök med något återfuktande schampo/balsam. Pure paws, espree och #1 all systems är de mest populära, vissa gillar även k9. Själv vill jag testa #1 och pure paws men jag är för espreefrälst. :)
#16 ja espree är sjukt bra, inget jag riktigt kan ha på min hund,men jag ska kolla de andra schampona 👍
Så fin han är! ❤️
#18 tack! ^^ ❤️
Nu har Micke blivit snaggad på huvudet, dock inte hela huvudet, det som sitter på hjässan får vara kvar. Men skägget försvann och det lilla som fanns på nosryggen då han började klia sig så extremt! Så gissade på att kvalstern kommit och den var på väg.
Min lilla snygging
så stilig han blev ❤️
#21 tack ^^ snart verkar jag få min stilige cocker 😃
Vet dock inte när jag ska borsta honom igen, ungefär hur många veckors mellanrum jag ska ha, sitter och funderar, han har päls just nu som ska bort och det är säkert en hel del som finns på honom men jag funderar på att vänta tills det blir mer… 🤔
Du kan börja med en gång i veckan och se om du får ut massor eller bara pytte och anpassa dig därefter. :) Ju mer ull som kommer ut desto mer plats för täckhåren att växa. :) Men varje vecka skulle jag köra på och om man inte får ut nästan nåt alls köra på varannan.
#23 tack 👍 ska se om jag får tillfälle att borsta honom idag och se hur mycket den tar.
Han är verkligen fin, jätte fin som nerklippt är han med 😃
#25 tack ^_^
Kanske någon som vet, kan inte mycket om päls själv. Men täckhåren kommer dom alltid förbli täckhår eller kan dom bli underhullspäls?
Hårsäckarna som ska skapa täckhår kommer alltid skapa täckhår. :) Men kvalitén av täckhåren kan förändras av t.ex. kastrering. Dvs hur sträv eller mjuk den är. Även produkter, genetik och hur hårt vatten man har, hundens hormonbalans, om hunden har någon autoimmun… är mycket som kan förändra en päls. Men en hårsäck kommer alltid vara den typen hårsäck. Ungefär som att hårsäckarna vi har på huvudet motför ögonbrynen eller ögonfransarna. Även om dom byts ut eller klipps så kommer dom fortfarande skapa samma typ hår. :)