rakad collie, få tillbaka päls.
Hej! Tänkte höra med er om ni har några tips hur en går tillväga för att få en collie päls att bli normal igen efter att den blivit rakad? Om det nu ens går. Finns det något en kan göra för att hjälpa pälsen på traven eller växer den ut så småningom? Just nu ser den ut som en fluffig valppäls men känns mer som svinto typ.
Mvh Linn
Ja det är nog bara att vänta tills det växer ut igen och det kan ta ett bra tag. Visst har collie också underull och sen överpäls? För det ska skydda mot både värme och kyla.
En sådan hund med mycket underull bör inte bada på sommaren för mycket, för dels tar det väldigt lång tid för pälsen att torka, och är det riktigt varmt så kan det rent av bli en bastu i pälsen (ånga)
Det är bättre att klippa, ansa och raka under mage och bröstkorg ifall man gör det för att hunden ska kunna kyla av sig lättare.
Underullen har nog tagit över och det är det ni känner. Jag skulle köpa espee fällschampo (för jag tycker det fungerar så bra) och borsta med Mars Coat King och/eller furminator beroende på hur tjock den är för att få bort lite underull så täckhåren har plats att växa. Hårsäckarna har inte förstörts för att täckhåren har kapats, men underullen tar lätt över platsen som finns så genom att hjälpa hunden att fälla så ska det finnas plats för pälsen att frodas.
Underullen är väldigt sträv och tjock som ull så det tar nog tid att få ut pälsen igen, men det ska absolut gå.
Som #1 säger så kommer ullen fånga mycket värme när solen ligger direkt på ullen istället för täckhåren och hunden kan riskera solsting. Kyl ned benen och tassarna samt mage och eventuellt kyla ned öronen med sval handduk och ge hunden hundglass för att undvika överhettning. Du kan även ta promenaderna senare på de varmaste sommardagarna.
Det går nog bra ska du se!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Han är så rädd och osäker så jag vet inte om de badat han än, de skulle försöka göra det igår men de vill inte tappa den lilla tillit de fått av hunden. Ska tipsa om detta, schampot kan de få låna av mig för sånt har jag hemma, tycker det funkat jättebra :) även borstar o kammar har jag de kan få låna. Hunden bor tillfälligt på min hunds dagis/pensionat i väntan på omplacering. Skulle gärna ta han själv men det funkar inte riktigt nu. Hoppas kunna hitta ett bra kunnigt hem åt han där han kan få massa kärlek och få lära sig att han har rätt att existera. Men ska tipsa om det ni skrivit ovanför. Har sagt att de ska färska borsta han ofta iaf så pälsen blir lite luftad, vet inte hur collies fäller riktigt men gissar att det är som spets pälsar iaf. Bifogar en bild på hans päls :)
Mvh Linn
fd grannen raka alltid ner sin collies mage eftersom han pinkar ner sin mage så in i havet, och det underlättar att han är rakad sommartid han gillar visst bada med och det blir tovor av "egen" bad och piink. Jag hoppas att han får ett bra hem som har tid och massor med kärlek att ge han, collie kan vara lite knepiga vissa funkar bäst i hem utan barn.
Såg nu att bilden inte kom med. Gör ett nytt försök från mobilen :) Jag tror det kan vara så att han får stanna hos personen han är hos just nu. Hoppas det iallafall :) ska prata med henne i eftermiddag och även ge tipsen angående pälsen ni skrivit här :) jag har ju allt som behövs om det är så att hon inte har dom redskapen :)
Mvh Linn
Jag hade en drax förut och hon hade enormt tjock underull, så tjock att det inte gick att se huden hur mycket du än tog isär stråna. Hon hade det väldigt jobbigt med värmen. Upptäckte att hon led mer efter bad, eftersom det blir "Bastu" i pälsen och tog väldigt lång tid att torka. Men Just Collie överhår "krullar" (vågigt) sig av fukt och gör så att vatten rinner av och är det borta så åker vattnet in i underullen.
Så bästa är att inte bada henne för mycket, för ullen skyddar mot både värme och kyla. Bästa tipset jag själv fick var ju att raka benen och magen istället och så tvätta henne med tvättlappar. Om hunden lider väldigt mycket i (kommande) värmen så kan man sprita magen lite. Tex handsprit.
Mars Coat King skulle använda mycket bättre än t.ex. furminator. Jag har inte haft mycket bra erfarenheter av furminator, den klarar inte arbetet lika bra som Mars Coat King på mina fyra. Men jag känner en cattledogmix som furminatorn funkade toppen på.
Vet du om det spelar roll vilken sorts coat king som används? Den jag har är dock en kopia men det finns ju med olika täta tänder.
Mvh Linn
Om det är väldigt många tänder på en väldigt tjock päls så kommer det slita mer. Därför jag har två så jag kan ta den glesare igenom tjocka ställen innan jag går tillbaka till den andra. Jag har 10 och 12 tänder. Jag skulle nog ha en 10 på den colliepälsen för den ser otroligt tjock ut. Hellre ta bort lite i taget än att lugga hunden eller slita sönder de täckhår som kommer fram.
Jag avgudar mina coat kings på både mina border collie korsningar (collie och corgi) och även om min colliekorsning har mer BC päls så är coat kingen ljuvlig när fällningen påbörjar. han liksom fäller en gång sen är det klart och med schampot plus kingen så är fällningen över på en dag i princip. Funkar helt otroligt bra på honom. Corgimixen däremot fäller året om vad jag än gör. Men han går inte riktigt att bada (det är som att försöka bada en utter med vattenskräck - svårt att ha honom i karet) så jag får kamma ofta istället. Först coat king sen furminator för furminatorn funkar rätt så bra på hans krage som verkar fälla ändlöst. Men han verkar tycka furminatorn gör ont på resten av kroppen för han reagerar väldigt konstigt på den.
#9 Okej jag har en med 10 tänder, vet att jag sett tätare än den jag har så den borde ju funka :)
Den är underbar på min cockers päls också, hur smidigt som helst att använda. Furminatorn tar inte alls lika bra. :)
Mvh Linn
Lycka till!
Tack! Lånat ut kammen nu till dom, schampot får de på fredag då jag tänkt används det själv först. Bör dom använda ett balsam också?
Mvh Linn
Jag klarar mig bra på fällschampot utan balsam på mina två, men klart balsam är bra för återfuktning. Men bästa tipset är väl att om dom märker att pälsen blir torr eller bryts lätt eller så så kan man tänka på balsam. Jag har flera olika espreeprodukter för mina fyra. En whitening för de vita delarna på mina lortgrisar (speciellt apaches krage och ben), rainforest som allround på de små och en honey and oat balsam på de små. Digger badas bara vid fällning för han håller sig rätt så ren däremellan och han får bara fällschampot och inget balsam. Apache badas nästan aldrig just för att han blir så panikig av det. Vilket är typiskt eftersom han är den som fäller året om och lortar ned sig hela tiden.
Så har jag även något espreeschampo som jag glömt vad den heter.. men den är för extra dirty dogs, har typ en two in one. Har en golden på sig har jag för mig. Den och whitening använder jag väldigt sällan men de är sköna att ha vid behov. Ixxis ben får whitening schampoo ibland mest för att jag vill snygga till henne lite. :)
Men som svar på din fråga, dom kan testa köra utan och så märker dom om det behövs balsam. Jag kör balsam på pälsraserna för att lättare borsta ut trassel och annat, samt för att hålla huden och stråna återfuktade, men på de som badas mer sällan använder jag inte balsam eftersom de får bara bad 1-2 ggr/år. Om man har hårt vatten så torkar det ut hud och päls mer än om man har mjukt vatten. Hur metalliskt vattnet är påverkar med, typ om ledningarna släpper metaller. Plus individuellt.
#13 okej tack för ditt svar! :) Ska meddela dom det, att de får testa om det behövs balsam. Kan tänka mig att det kanske behövs balsam när han börjar få längre päls.
Jag har bara silky show och så fällschampot då. Funderar till och från på att köpa det som är med både schampo och balsam i för att använda på framförallt öronen på min cocker mellan baden. Nu börjar dock fästingperioden och då badar jag henne bara en gång i månaden och vill inte använda schampo eller så där emellan för det tar bort medlet så fort. Ibland har jag väl dock inget val när hon hittat något gott på dagis, som häromveckan när hon ätit fisk… (dagiset ligger brevid en fisk fabrik och fiskmåsarna som hänger där tappar ibland fisk i rastgårdarna hos hundarna)
Mvh Linn