Vilka skär behövs?
Hej!
Ska smått starta upp mitt hunddtrim&klipp nästa vecka. Den "riktiga" uppstarten blir inte förens i Augusti.
Har 10, 8,5, 7f. Tänker mig behöva 4,4f, 5f. Kanske 15?
Fram till agusti behöver jag dock några skär, vilka tror ni är bäst att köra på? AV erfarenhet används 7f för kort nerrakning. 15 mest på pudelnos+tassar. 10 insida lår/mage. 4f och 5f …används ofta.
Mvh
Har du flera maskiner? Jag har ännu bara en maskin men ska beställa en ny inom kort och även liten trimmer för tassar och finputs. har du dubbletter av skären? Jag har två av dom jag använder flitigast det är 10 och 5F är dom jag klipper mest med. Ett skär som kanske är bra att ha är 3F

Aa har två, en oster och en moser. Använder nästan alltid mosern då jag inte gillar att ostermaskinen blir så varm. Har dubbelt av 10 och 7f. Tänkte köra dubbelt upp av de flesta skären.
3f har jag aldrig använt! Ska kika på det.
jag använder 3F på våran ena hund eftersom hon inte har så tjock päls den lämnar 13 mm kvar 5F lämnar 6.3 mm ganska stor skillnad. Klipper jag andra raser där ägaren vill ha mer valpklippning är 3F kanon. Jag Oster A5 golden men även provat på Andis och tycker skären blir varma på den med, så det är bra att ha kylspray :)

Mhm får testa 3f då! Harkört distansskär som lämnar 13mm på pudel och absolut skillnad mot en skalad pudel ala 5f :P Gillar distans. men kan tänka mig att "vanligt" skär blir 13 snyggare millimeter!
Moser och Oster (A5 golden) är likvärdiga när det kommer till skärens värme men hela ostermaskinen blir varm tycker jag, dessutom lite klumpig… Men osters skär är bättre än ex andis.
Diskantsskär? menar du dessa i plast som man har på olika skär, blir ofta ojämnt o fult resultat. Har aldrig klippt med såna på hundar 😉

De i plast är totalt värdeösa men de lite mer påkostade i metall är faaar bättre. Men vanliga skär är bäst
Till min pudel, som jag brukar klippa ner, har jag 10, 4 och 3:)
Arbetar som hundfrisör och har dessa skär (Andis), alla känner jag är nödvändiga;
10(x3), 7(x2), 7F, 5, 5F, 4, 4F och en 3:a. Ännu kunde jag tänka mig skaffa en 6:a och ett 3F.
Till mina egna pudlar använder jag #30 till nos och tassar. Till de andra pudlar jag klipper använder jag oftast #10 till nos och tassar mm då de inte är lika vana att bli rakade.
Amandla hur kort blir det med skär 30?
0.5 mm