Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettallmänt
Läst 1200 ggr
nadilda
0

Ont i ryggen

Hur gör ni för att slippa få ont i ryggen när ni håller på med era hundars pälsar? Vi har en lagotto som ca 4 gånger på år behöver klippas kort, det mesta göra för hand och tar sammanlagt minst 4-5 timmar. Vi får hålla på under en lång period för min rygg klara absolut max 20-30 minuter åt gången. Spelar ingen roll om jag har henne på golvet eller på ett bord. Och jag är ändå ung (16 år), rätt så välmusklad i ryggen och har aldrig problem annars. Är både oeffektivt och jobbigt, speciellt eftersom det tar några dygn efter innan jag slutar ha ont.

viktoria91
0

Jag hade lämnat till hundtrimmare.

Amandla
0

Prova att ta en antiinflammatorisk tablett innan, typ Ipren? Det gör jag, men jag har en del reumatiska problem och får lätt ont i  muskel- och senfästen, har inte samma ork som många andra. Menar inte att du måste ha samma slags problem, men kan vara värt ett försök för att se om det fungerar bättre.

Klipper du för hand? Är saxen bra för din hand? Använder du rätt teknik? Använder du klippmaskin?  Är den för tung/vibrerar för mycket? Är hunden ordentligt utborstad innan du sätter igång eller måste du tova ur den samma dag? Mängder med frågor, men det är sånt som jag vet påverkar min kropp ordentligt. 

När jag borstar mina pudlar så sitter jag alltid i soffan och har dem liggande i mitt knä, klarar inte att ha dem på trimbordet för då orkar jag bara borsta någon minut åt gången.

nadilda
0

#1 Det är typ plan E, men vill testa allt annat möjligt först.

#2 Jag ska egentligen vara väldigt sparsam med tabletter för har i princip kronisk huvudvärk så tar bara när det är som absolut värst annars hade jag knaprat tabletter för jämnan. Men får passa på att klippa nästa gång jag ändå har tagit tablett 🙂

Klipper framförallt för hand, hittar ingen trimmer som klarar av hennes päls, är bara det absolut sista som tas med trimmer. Tror nog att saxen passar mig bra, har ingen aning om min teknik är bra. Man får vara lite klurig när man klipper eftersom det inte är vår hunds favorit sysselsättning direkt…

Alltså hon är ju inte ut borstad alls men det går liksom inte att göra det heller, det bygger på att hennes krullar är intakta. Dessutom har hon en hel del tovor som man helt enkelt måste klippa bort.

Tack så jätte mycket för dit långa svar!

Gjorde två upptäckter igår. Den första är att har jag henne i en fåtölj och själv sitter på golvet så funkar det bättre. Den ändra är ryggontet beror på spänningar, kröp nämligen upp till huvudet i form av spänningshuvudvärk efter ett tag.

Amandla
0

Bra att du fått några ledtrådar!

Cahira
0

Ergonomi är jätteviktigt! Ta pauser, drick bra med vatten, stretcha och ha en bra arbetsyta som sparar rygg och nacke. Jag har rejäla ryggproblem och sedan jag fixade bra arbetsyta kan jag jobba längre innan ryggen säger upp sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

Jag kan med få ont i rygg och knän så för mig är det jätte viktigt att ha bra arbetsbord. Jag sålde mitt trimbord då jag tyckte det vart för långt för arbeta med våra små hundar, jag skaffa ett skötbord med hyllor. Skötbordet vart lagom högt fritt under så man lätt kan jobba och röra sig utan att stöta på ben. Det ända är väl att den har en baksida och man inte kan jobba runt hunden men anser det är så lätt att lyfta 3 kg hund och flytta den för klippa vidare 😉Jag har även skaffat bra  inneskor.

Cahira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser min arbetsyta ut. :) Har krokar i väggen för koppel, spegel om man vill se motsatt sida, pall, gummimatta för badkar som grepp och lätt att städa undan om man behöver ytan mellan gångerna. :) Platsen är finjusterad sedan bilden togs men man ser ungefärligt. :)

nadilda
1

#5-#7 Tack så mycket! Ska kolla runt och se om jag hittar någon bra arbetsyta att jobba. Problemet är att ca 50 % av klipptiden går till att klippa benen och då får man krumma ryggen hur man än gör :-( Men jätte bra tips, speciellt nu när jag snart får en hund som kommer behöva regelbundna genomborstningar.

[Forest]
0

Jag har tänkt på stol men jag vet inte om jag skulle sitta värst mycket jag går gärna ett steg bakåt för se hur det ser ut så att säga hade vart mycket skutta ner o upp på stolen ;) Vi får se om det blir stol ska den ha hjul. 

Borstar hundarna gör jag alltid i knät det är bara klippning som sker på bordet, klor,ögonplock sker ofta i samma veva som borstningen. 

8 Jag vet hur det är med dessa ben det är en del mer pill-klippning och det tar tid. Jag är inte värst bra på klippa benen så det tar tid för mig. Som du säger tid går åt till benen men så har dom ju fyra ben 😉

Catta-
0

Jag blev lite nyfiken. Varför "får" man inte borsta ur lagotto pälsen? Om det nu bara är så sällan som 4 ggr/år kan det väl inte ta någon skada? De fina krullarna kommer väl tillbaka? :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

nadilda
0

#10 Får får man väl, men grejen är att krullarna håller pälsen väldigt otovig. När krullarna kammas upp bildas det jätte lätt en massa tovor. Sedan så håller man krullarna fina genom att kamma med fingrarna när man gosar :-)

Catta-
0

#11 Aha okej :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cahira
0

#11 Där lärde jag mig något nytt, det tackar jag för. :)

[Teddies matte]
0

Har ni provat flera maskiner och faktiskt använder rätt skär för pälsen? En 10:a borde det inte vara några problem med, man skall inte ge upp fastän det kanske inte går genast, men måste jobba sig genom pälsen med en riktigt genomtovad hund. Grejen är den att om man klipper en mycket tovig lagottopäls med sax gång på gång och inte tar det tillräckligt kort, så kommer man inte ifrån tovbildningen, utan fort börjar det filta sig igen och man hamnar i en ond cirkel. Tror det skulle bli lättare för dig/er att sköta pälsen och inte behöva hålla på så länge med klippandet varje gång och man en gång tar det riktigt kort och bort med all "filt" och sedan håller koll och går igenom pälsen regelbundet, alt. lämnar till hundtrim för att få hunden nerklippt och sedan fortsätter med den egna maskinen.

nadilda
0

#14 Vi avslutar alltid med trimmer när hon är färdigt klipp så att det blir ordentligt gjort. Vi brukar köra med 7:an, vi har en andis som vi klipper med. Det känns inte som att det ens är i närheten av att det ska fungerade, kör fast totalt.

[Teddies matte]
1

#15 Låter väldigt märkligt, kan ju hända något är fel med själva maskinen, eller att skäret är slött, de behöver slipas eller bytas ut med jämna mellanrum. 10:an får jag igenom på hundar som är helt igentovade och igenfiltade från topp till tå, där hundarna inte varit klippta på ett helt år t.ex. Tänkt på att hålla koll mellan klippningarna så blir det ett så stort projekt varje gång, allt filt skall bort vid klippning så det inte slipper att bildas vidare, och sedan genast det börjar komma reds det ut, man skall inte vara rädd att borsta en lagotto om det krävs, efteråt kan man bada eller enbart tvätta de områden det gäller för att få tillbaka lockarna. En höj- och sänkbar stol är bra att ha också, så behöver man inte stå och böja sig så mycket vid klippning.