Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettbad-fön
Läst 1218 ggr
Kelin
0

Bästa fönen

Vilken fön tycker ni är bäst? Är riktigt trött på att använda vanlig hårfön, dessutom blir det tungt efter en stund ;) 

Hur är denna? http://www.4dogs.se/nya-produkter/fonblaster

[HundochKatt]
0

Vad som är bäst är väl lite tycke och smak. Jag har denna som jag haft i minst 15 år nu (minns inte när jag köpte den) och har fungerat toppen.

http://satchmos.se/product/6984/metro-airforce-commander-tva-hastigheter

Amandla
0

#0 Ser ut som den jag har, fast min har stativ. Den blåser jättebra, jag uppskattar väldigt mycket att det går att variera blåset steglöst. Värmen använder jag mycket sällan, har det reglaget i 0-läget och då värmer motorn tillräckligt efter någon minut. Mina småpudlar gillar inte så hett som det blir annars. 

Ljudnivån däremot är jobbig, själva motorn låter inte så farligt men när man blåser på hunden så uppstår ett kraftigt vinande ljud som jag tycker är väldigt jobbigt, bra hörselskydd är ett måste för både hund och människa. Men det är nog ett problem som finns på de flesta fönar, vill man ha en som är tystare får man lägga på flera tusenlappar.

Jag testade en sån metro som #1 skriver om men den bullrade förfärligt och så saknade jag det steglösa blåset. Men man vänjer sig förstås vid det mesta…  så haka inte upp dig på just den  punkten.

[[Boris Sager]]
0

Det ar nog, som sagt beroende pa tycke o smak- och ras. Om man har en liten palsras, som jag behover man nog en annan fon an t.ex. en afgan. Jag har en Moser, ej golvmodel.

Kelin
0

Jag har Phaléner och vill ha en del blås. Då försvinner dessutom en del av underullen. #2 Är ljudet så jobbigt att du undviker att använda fönen?

[HundochKatt]
0

Jag tycker inte Metron låter så fruktansvärt. Givetvis är det inte tyst, men så mycket mer än en handfön tycker jag ändå inte att det låter. I alla fall inte de handfönar jag har haft.

Amandla
0

#4 Häromdagen var min mamma här och badade sin toypudel, jag satt i soffan tre meter bort och var tvungen att hålla för öronen när hon fönade… jag fönar inte efter åtta på kvällen då jag bor i lägenhet. Det är det där skarpa vinande ljudet som snudd på gör ont i öronen, men jag är ljudkänslig får jag väl tillägga. Ska köpa riktiga hörselkåpor har jag tänkt för jag vill inte riskera hörseln. 

Jag har ingen pudel i full utställningspäls för tillfället, mina och mammas  pudlar är nerklippta så de kanske tar en kvart att få torra på sin höjd, men jag hjälper ibland bekanta med deras hundar. En av dem, en mellanpudel med riktigt tjock päls tar bortemot timmen att få torr, trots att han är kortklippt och då har jag rejält ös på blåsten på fönen. Om jag försöker föna utan hörselskydd är jag alldeles lomhörd efteråt.

Kelin
0

Nu har jag istället för att kollat på blås, börjat kolla på ljudnivån istället.. ;) Finns det några fler sajter än 4dogs som är bra på pälsvård, helst skall de sälja itställningstält också :)

Amandla
0

Satchmos, Häromi, Parma är de jag kommer att tänka på direkt. Fast kan inte svära på exakt vad de har förstås… Lyckliga Fåret har en del, Citypet också.

jj11
0

propet.se har en del också. =)

Cahira
0

Propet visste jag inte om! Toppen! Får börja lägga in i länkar för sajten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kelin
1

Köpte en fön från 4dogs, helt kär! Hur sjutton har jag kunnat ha hund 8 år utan en riktigt fön ;) Vilken skillnad, helt euforisk, haha! 4dogs har förövrigt hel grym service, kan varmt rekommendera! :D