Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettallmänt
Läst 1156 ggr
Cahira
2015-05-27 16:44
0

Tandvård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sköter ni tänderna på era hundar och hur? Bara ben? Tandborste? Vad för tandborste? Vad för tandkräm? Annat?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-05-27 16:52
1

Ben 🙂
Skrapar tandsten hemma om det behövs.
Aldrig tandborstning, benen är deras tandborstar 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-05-27 17:07
0

#1 Vad är det för ben du ger mest? Djurslag?

[Juel70]
2015-05-27 17:17
0

Dentastix,  tuggben, fingertandborste och har tandstensskrapa hemma.

Cahira
2015-05-27 18:05
1

#3 Bra utrustning där. :)

Fridaaaa
2015-05-27 18:10
0

#3 dentastix hjälper dock inget för tänderna, bara massa spannmål 😛

#2 Det kan vara till exempel kycklingvingar, grissvans, grisfötter….
Ger från fågel, gris, lamm t.ex

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[Boris Sager]]
2015-05-27 18:22
0

Pa mina Yorkar och Malteser maste jag borsta tanderna dagligen och ibland anvanda tandskrapa. Trots det maste de ocksa komma till vet. ca I gang per ar for ultraljud av tanderna. Jag gar svart att fixa molarerna, ssk pa min 6 kg York som inte vill bli tand borstad.

Cahira
2015-05-27 19:16
0

#5 Tackar. :) 

Jag borstar tänderna på Frodo men de får även kycklingvingar ibland. De flesta vill inte få tänderna borstade men Frodo tränades rejält sen valp. Så tuggisar också. 

Stackars Ixxi har fått dra tänder för hon tuggar inte och vägrar bli borstad. Är bara ben som duger som inte är jobbiga att arbeta med (lat) så kollar runt. :)

JonnaCecilia
2015-05-28 22:41
0

Tips om du har nån köttaffär i närheten att be att få köpa benrester från dem, ofta billigt, ibland tom gratis. Eller du som bor på landet kan väl få av nån granne? ;) Jag har kontaktat en köttbutik som säljer ekologiskt närproducerat kött och korv etc och de sa att det är bara att komma in och "fråga efter Ulf" så visar han vad som finns att välja på bland benrester osv, priset bestäms beroende på kvalitet.

LuLeLo
2015-05-28 23:26
1

Jag borstar tänderna på Lotus, med en vanlig tandborste och sån där hundtandkräm med biffsmak. Han älskar tandkrämen 😛. Behövs det har jag även en metallskrapa att skrapa bort tandsten med, och hudben ges ungefär en gång i veckan.

Tass Josephine

Cahira
2015-05-29 00:01
0

#8 Jag har inte kollat grannar då få har slaktdjur men grossisten sålde eller gav inga ben.. var väl en dålig händelse som fick dom att sluta. :/ Eller dåligt med folk som bad om det.

#9 Samma med Frodo, älskar tandkrämen. :)

Sugar Mist
2015-05-29 01:28
1

Ingen tandvård här, de har fina tänder tack vare att de får råa ben flera gånger i månaden, kycklingben, kotlettben, revben osv(jag skär alltid bort benet på karré och kotlett ben så börjat skära loss innan marinering och ge till hundarna) och ingen tandsten alls.

-

[Juel70]
2015-05-29 10:46
0

Hur är det med missfärgningar?  Min schäfer har missfärgning på hörntänderna.. går inte att borsta bort eller skrapa bort.  Det är som grå/gul missfärgning och är ingen beläggning. Tanden är i övrigt len och fin och utan beläggning.

Cahira
2015-05-29 18:42
0

Missfärgning är en missfärgning.. är som vi får som vi bleker bort, vi människor som vill ha vita tänder. :)

nadilda
2015-06-01 06:35
0

Vår får tuggisar, grisöron och dentastix , men även färska lammrevben lite då och då. Annars gör vi inte något mer. Hennes tänder blev kollade av en veterinär för ett par veckor sedan och hon sa att vad vi än gjorde så funkade det uppenbarligen, för hon hade super fina tänder.

Cahira
2015-06-02 02:32
0

#14 Vad härligt att höra! 🌺

5ara
2015-06-04 00:28
1

Här borstas tänderna varje kväll. Jag använder en extramjuk vanlig tandborste och hundtandkräm med leversmak. Det har tagit typ sju månader att få honom att inte avsky tandborstningen men nu går det faktiskt riktigt bra. Har dock inte hittat någon tandkräm han direkt gillar men det är lite lättare med tandkrämen än utan så äcklig är den ju inte iallafall🙂 Han får ganska mycket ben att tugga på. Mest har det blivit lamm på sistone för att det är sååå gott! Jag borstar tänderna i förebyggande syfte och än så länge har det varit beröm för hans fina munhälsa hos veterinären.