Rycka hår ur öronen
Förlåt om det är fel kategori! Iallafall, min uppfödare sa att jag ska rycka håren ur öronen på Alizza, absolut inte klippa, men det känns så elakt!? Måste ju göra jätteont! :( Men annars kan hon tydligen få problem (typ öroninflammation?). Så, hur gör ni? Hur går jag tillväga för att rycka håret ur öronen på min vovve?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det känna bara lite i början för hunden men sen vänjer den sig! :) Är tyvärr inte världs bäst på att förklara hur man gör man man liksom tar tag lite i sänder och drar ut. Ett tips är sen att göra detta ganska ofta så att båda ni vänjer er! Lycka till! ☺️
Bra att gora for att luften I horselgangen ska fa mojlighet att cirkulera. Haret dar ar ju ganska glest dar. Du rycker ju enbart I horselgangen och inte fran oronlapparna. Man kan rycka med en trubbig pincett, sa man far ett bra tag och rycker snabbt. Jag brukar rycka ngt harstra i taget. Varfor jag inte klipper ar att har da riskerar att stanna kvar i horselgangen.
Det hjälper att lufta hörselgången som sagt ovan. Ta så få strån som möjligt och kosta på öronpuder. (Jag köpte på häromi) Det tar bort fettet lite och hjälper dig få bättre grepp om stråna. Fingrarna är bäst. Vissa använder peang.
Om man klipper kommer man inte djupt nog och kan få inflammation i hörselgångarna.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det gör inte ont för håret som man rycker sitter ganska löst. Som det skrevs tidigare är det inte håret ute på öronlappen (för det sitter hårt) som ska ryckas utan det som sitter mer i hörselgången och kan täppa till. Jag klipper dessutom kort under örat med trimmern för att så mycket luft som möjligt ska komma in. Vad jag har hört sitter håret lite hårdare när valparna är riktigt små och att det kan vara lämpligt att börja rycka det när de är ungefär fyra månader gamla. Det funkade iallafall bra för oss🙂
Jag tycker egentligen att rycka låter som ett ganska brutalt ord i sammanhanget för det krävs ingen särskild kraft. Min uppfattning är att det är lite obehagligt för hunden i början för att de inte är vana vid det, eller rättare sagt; så har det varit för min iallafall. Till skillnad från Cahira tycker jag att bara fingrarna är lite klumpigt att rycka med och föredrar en trubbig pincett så det är ju en smaksak🙂
Ett öronpuder är verkligen bra så att håren inte bara glider undan eftersom håret i örat är fett och därmed halt.
Väldigt söt tjej förresten😍
#4 Bra svar där! Ja nog är det en smaksak, jag har väldigt små fingrar, tänkte inte ens på det. ☺️ 4 månader var bra tips! Jag kan försöka göra en liten video om det men min hund haaaatar det. Inte för att det gör ont utan för att det (min bästa gissning) låter konstigt eller kittlas.
Kan ta mig några dagar för jag har dålig värkperiod men ska försöka få ihop något :) Måste raka huvudet på henne snart ändå och det ingår i öronen så när öronen är rakade så kan jag visa hur jag gör. :) Även om jag gör det alldeles för sällan så det ser ut som en buske därinne.
Oronen ar kansliga for hunden. De hor ju valdigt bra ocksa! Ryck inte for langt ner i horselgangen- for nara trumhinnan, kansligt for manniskor ocksa . Anvand sparsamt med puder, tycker jag, sa det inte tapper till.
Tack alla! Nu har jag lite mer koll :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
jag sätter bara puder på topparna jag ska ta i, eller på mina fingrar.. så de slipper pudret i själva örat.