Sommarfrisyr
Hur håller ni era hundar svala på sommaren? Har ni speciella sommar frisyrer eller har ni allt som vanligt? :)
Digger får skugga och vatten och en blöt handduk på benen, ansiktet, magen och vara inne där vi har AC. BC/collie och gammal, svart.
Apache bryr sig inte, men kom in när det var över 33 grader varmt. Han har vatten och skugga och doppar sig i bäcken dagligen. :P BC/corgi
Frodo och Ixxi har sommarfrisyr. Chinese Crested Powder Puff och Dvärgschnauzer.
Andy pekingese har kort nos men öppna näsborrar. Men trots bra näsborrar så blir han varm så han har sommarfrisyr och kort päls på öronen, jag blöter en trasa med svalt (inte för kallt) vatten och håller mot benen och insidan och utsidan öronen för snabbare nedkylning, och nakna magen. Och gott om vatten samt ACn inne och fläkt vid behov.
Jag ser även till att alla fem har kortklippt päls under fötterna då tassarna är enda stället de kan svettas så jag klipper så kort jag kan för bäst nedkylning från marken eller doppa i vatten alt trasan in mellan trampdynorna.
Jag tror det var allt. Jag försöker vara aktiv tidig morgon innan det är varmare och träna inne om det är hett ute. Men samtidigt så klarar de flesta värmen bra.
När jag hade mittelspitz så var han opåverkad av värmen och behövde inte rakas mer än nedklippningen under fötterna och drickvatten, pauser i skuggan och eventuellt ett dopp. :) Och han hade sheltiepäls i princip!
Och sist men inte minst. Espree shedding schampo! Innehåller balsam med och påskyndar fällning SNABBT!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Förra sommaren var min plutt helt nedrakad men i år har han samma frisyr som tidigare i våras. Igår blev jag dock lite sugen på att raka ned honom helt igen men det är mest för att det är roligt att se vad som gömmer sig därunder😉 Han klarar sig bra så länge pälsen på kroppen är väldigt kort och han får ta det lugnt när han tycker det är varmt.
Måste klippa ner Lukas snart tror jag han svettas och flåsar så himla mycket!
I'm out 
#3 Stackars liten. 🌺
#4 Imorgon ska jag göra det, då ska jag försöka komma på att ta lite före/efter bilder 😉
I'm out 
#5 Bilder gillas! *tumme upp*