Tipsar om pälsvårdsredskap
Inte alltid så lätt att veta vilka verktyg man skall införskaffa, vad är bra, vad är mindre bra och vad behöver man egentligen? Nu tänkte jag passa på och dela med mig av sådana som jag rekommenderar!

Klippmaskiner
Jag kan verkligen rekommendera Andis AGC-maskiner, har själv både en Andis AGC 2-speed och en 2-speed super. De är relativt lätta och smidiga i handen, tystgående och blir inte varma fort. Finns också en variant med endast en hastighet, vill man inte lägga ut så mycket pengar och endast behöver maskin för hemmabruk kan det fungera lika bra med en sådan, själv har jag heller i princip aldrig behov av den andra hastigheten.
Oster A5 har också varit en väldigt omtyckt maskin, men lite för klumpig/tung för min smak, den nya, Oster A6 däremot kan absolut vara värd att kika på om man är ute efter en maskin, den är lättare och smidigare än föregångaren.
Saxar

Saxar finns i en mängd olika varianter och storlekar, vad som fungerar bäst är också ofta lite utav en smaksak. Själv föredrar jag något mindre saxar, de större har jag i kring 17 cm. Min absoluta favorit är en liten en på kring 13 cm, perfekt för ben, tassar och ansikte på mindre hundar. När det gäller effileringssaxar, är du ovan kan det löna sig att skaffa en dubbelsidig, men väljer du en ensidig, tänk på att ta en med många tänder, för att eventuella hack inte skall bli tydliga. Något annat jag vill tipsa om är att det kan löna sig att föra saxarna på vässning när de börjar bli slöa, istället för att alltid köpa nya, för mina på vässning regelbundet och de blir nästan som nya!
Klotång & kammar

Klotången av märket Millers force gillar jag skarpt, för större hundar kan jag också tipsa om Mars klotång.

Kammar, borstar och kardor finns det också många olika typer av, vad man väljer beror också lite på vad för behov man har. Men när det gäller långhårshundar vill jag tipsa om metallkammarna, många gör misstaget att endast borsta igenom sin långhåriga hund med en karda, vilket gör att det kan bildas massvis med tovor allra underst, eftersom man enbart då borstar igenom det översta lagret av pälsen. Denna typ ovan är en favorit för mig, som är 2-1.
Toppen! 👍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.