Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etiketttovutredning
Läst 1126 ggr
[[Boris Sager]]
3

Ang. Langharshundar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egentligen ar jag "expert" bara pa Yorkshire Terrier och Malteser, men jag ser sa manga misskotta palsar att jag vill diskutera palsvard oht. Att de ar misskotta tror jag inte har ssk mycket med schampo eller redskap att gora. Jag tror det har att gora med okunskap. Om man inte ar intresserad av att stalla ut sin langharshund kan man klippa ner den. Men om man vill stalla ut den maste man ha en hund som ar "in full coat". ( korrelerat till aldern). Alla hundar har forstas inte forutsattningar for det, vare sig exteriormassigt eller temperamentsmassigt. Men om man nu har en hund, som man tror kan bli en utstallningshund, en bra representant for sin ras, sa galler det att vara sa noggrann man nansin kan med skotseln. Betraffande Yorkar och Malteser handlar det om att borja tidigt med valpen, galler forstas alla raser oavsett utstallning eller inte, men just palsvarden skiljer. Vanj valpen successivt att tala att man pysslar med den. Det har man igen mangfalt. Palsen maste redas ut aven pa en valp. Det, som jag tycker gors fel ibland ar att man kammar de yttersta haren I palsen, vilket gor att palsen narmast kroppen inte far tillrackligt med luft. Borja alltid att kamma palsen underifran. Det har vet ni har sakert men bevisligen inte alla. Min kompis trimmar hundar och jag har sett hemska exempel pa misskotta palsar. Sen, om man vill ha en pals, som vid vuxen alder ar fotsid ( hos York o Malteser brukar den bli fotsid vid ca 2 ars alder, full coat vid 3 ars alder) maste man anvanda papiljotter, som man vanjer hunden successivt vid. Kammas om ca varannan dag, samtidigt som man tillfor en liten mangd olja, mandelolja t.ex. till palsen, eftersom papiljitterna drar ur fett ur palsen. (Detta schamponeras forstas ur infor utstallning). Ja, det var forsta delen av palsskotsel av ev. utstallningshund. Sa mycket mer att tillagga, men da orkar ni sakert inte lasa.

Cahira
0

Skriv på du, intressant början. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
0

Jag skulle onska att folk fragade ocksa, sa jag inte babblar en massa, som ni inte tycker ar intressanta.

Cahira
0

Jag tycker pälsvård och utställning är intressant så allt jag kan lära mig suger jag åt mig som en svamp. :)

[[Boris Sager]]
0

Ja, det tycker jag ocksa! Bara att alla raser har sina speciella beskrivningar, sa det som galler for mina raser galler inte generellt.

Cahira
1

Nej men man lär sig ju ändå. :) Man plockar bär här och där. :)

[[Boris Sager]]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag onskar att alla kunde tanka sa! Arligt inser jag vilket klosterarbete det ar att syssla med langharshundar till utstallning. De ska inte bara vara rastypiska anatomiskt, de ska aven ha ratt palskvalitet och farg, samt att de vill visa upp sig, ha "air of importance". Om en hund inte vill visa upp sig, spear det ingen roll hur vackra de ar, det syns inte. Dessutom maste man alltid se pa hundens funtion och inte stirra sig blind pa att det ar en sk " pals hund". Hur hunden ror sig ar jatteviktigt for alla raser- och att kroppen ar valutvecklad under palsen, vilket den inte blir om den enbart far palsvard. ( sjalvklart for de flesta).

Cahira
0

Javisst spelar mycket roll! Är mycket som ska klicka.