Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikett: bad-fön
Läst 1365 ggr
Cahira
4

Om hundtvätt - bra artikel

Väldigt bra läsning tycker jag! 

http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/foton/badning/hundtvatt.htm

"Folk tvättar sina bilar regelbundet, faktiskt mycket oftare än de tvättar sina hundar. När jag frågar varför säger de "smutsen är inte bra för lacken". De är alltså medvetna om att smutsen, som består av sot, olja, gummirester från bildäck, partiklar från vägbanor, salt, avgaser med tungmetaller och andra föroreningar, fräter på bilens lack - men ändå vill de inte tvätta sin hund som ju får samma smuts på sig. Det som fräter på lacken fräter förstås på hunden! I mina öron är det bara en dum bortförklaring, något man säger för att det är bekvämt att tro på och att man inte orkar hålla sin hund ren."

Första stycket, så ni kan bestämma er för om ni vill läsa eller ej. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Juel70]
0

Jag tvättar min hund regelbundet.. och det blir cirka.. 1-2 ggr i månaden beroende på hur smutsig hon är.   Använder oftast Espree coconut för känslig hy.

Kallaterrier
0

Jag tyckte också att den var bra, men funderade på om det var vettigt att använda balsam till en sträv päls? Jag använder ibland ett återfuktande spraybalsam, Humilac, efter det klådstillande schampot, har en kvalsterallergisk hund, och jag tycker att hon blev lite väl mjuk…

Cahira
0

#2 Finns balsam och schampon för sträva pälsar men håller med att sträva pälsar är lite annorlunda. De tappar så lätt texturen även om balsamet är bra för huden om man har hårt vatten. Annars så rycks ju det mesta smuts och annat med pälsen om man har t.ex. rullande schema eller rycker regelbundet så bad behövs inte så ofta om man inte har allergi som din har. 

Men pure paws ska ha ett texturschampo och balsam för terriers vet jag!

[Tilde]
1

Vi badar endast Simba några gånger om året (kanske var tredje månad eller så)🤐 Hans päls sköter sig själv och vi tycker att den är mjukare och finare när vi inte badar honom för ofta. Hans päls stöter dock bort smuts och vatten väldigt väl, men råkar han klampa runt i lera eller så blir det såklart ett bad.

Cahira
1

#4 olika hundar kräver olika ofta helt enkelt. :)

[[Boris Sager]]
0

Beror ocksa pa var man bor. En bil kommer kanske mer i kontakt med avgaser och fratande amnen an vad en hund, som gar skogspromenader gor, aven om dar ocksa finns sot. Sen tvattar ens hundar sig sjalva, mer eller mindre effektivt. ( Sjalv badar jag mina hundar ca varannan vecka).