Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettklippning
Läst 1398 ggr
Cahira
1

Dölja skönhetsfel

Tänkte visa hur jag med lite klippning fick Andys krokben att se lite rakare ut helt enkelt för att jag tar mycket bilder och tycker bilderna blir finare med en illusion av rakare ben. Det är alltså inte en utställningshund, men om ni har liknande bilder ni vill dela med er av gör gärna det. :)

Före-bilden är hur krokbent han egentligen är, andra är mitt försök att få dom att se lite rakare ut. :) 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
0

Lille Andy, sa gullig:) Forutom vid fotografering kan jag inte se nagon anledning att dolja fel. Anda gors det standigt pa hundutstallningar t. ex. Diverse trimningstrix, sluttande underlag och som har i USA hemskheter med palsfargningar o dyl. Utan nagon nytta alls for rasen, den enskilda hunden utan enbart for just den kenneln/ hundagaren.

Cahira
0

Instämmer helt, men kanske finns fler som snyggar till sin pälskling till vardags här. :)

[[Boris Sager]]
0

Ja, man maste ju kunna skilja pa vad man gor for sin egen skull pa kul och vad man gor for att lura domare pa hundutstallningar.

Cahira
0

Ja det var därför jag påpekade i #0 att han inte är utställningshund, även om en bra domare inte kan luras vid handpåläggning trots klippning eller trimning. Ingen hund är perfekt så finns säkert något som man snyggar till som man kanske vill dela med sig. :)

JonnaCecilia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Nu skrev du nog fel, ALLA hundar ÄR perfekta - precis som de är ;) Haha, på tal om… En av mammas anledningar att inte ställa sin eurasierhane är att domaren kanske skulle säga nåt negativt om hennes pälskling och då skulle hon bli förbannad xD Bild: 3-årige Eurasierhanen Sirius och min lilla Bolognesetik Alizza, 9 veckor på bilden.

Cahira
0

#5 Ja det har du ju rätt i! :) 👍

[[Boris Sager]]
0

Ens egen hund ar ALLTID bast oavsett vad andra inklusive domare sager!

Cahira
2

Ja det kan herr underbett intyga om! 😉

[[Boris Sager]]
0

Nu maste vi sova, eller ska vi kanske vakna nu, kompis? Sa jatteroligt att diskurera vovvar, hur harliga de ar- med skonhetsfel!

Cahira
0

Javisst är de det, men pälsvård ingår ju i formning och frisering och detta är ju en del som hör till. Digger är vacker som han är men hade han varit en långhårsras hade han nog fått en fräck sidbena som täcker det saknade ögat för att få vara kreativ och för att barn inte ska se så förskräckta ut när dom ser honom. 

Det är kul att vara kreativ med saxen och jag blev riktigt nöjd med Andys tillsnyggning. :)

[[Boris Sager]]
0

Jag ar deppad for att jag inte kan visa ngr " fore och efter foton". Mina ser likadana ut alltid-som vuxna :( Sa jag far forsoka vara kreativ utan ssk mycket sax. Kamning o borstning istallet!

Cahira
0

Inte deppa, dina hundar är jättevackra i fullpäls!

[[Boris Sager]]
0

Ja, jag far agna mig at andra aktiviteter istallet :)

Cahira
1

Ja nu är det sängdags här så sov gott när du ska sova. :)

Lyan
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ping har också sneda ben som jag döljer med benbollar. I och för sig så hade hon haft bollar ändå för jag tycker att det är sött men fördel att det döljer iallafall lite ett av hennes skönhetsfel (står hon så extremt som första bilden så syns det ändå). Hon är även överbyggd och har olika stora ögon, vilket gör att hon ser ut att skela, och det är svårare att dölja. Överbyggdheten går ju att klippa så den inte syns lika tydligt men det är jag inte tillräckligt skicklig för då hennes päls är svår att klippa för den är så tunn. Ögonen syns inte så mycket eftersom hon är mörk i ansiktet, det tog faktiskt två veckor för mig att upptäcka det!

[Forest]
3

Man döljer inte skönhetsfel man tar fram det som är bättre 😉 Milli och Enja har längre ryggar detta får man anpassa klippningen innan utställningen, att korta ner framtill och inte framhäva lång rygg genom att inte klippa så kort för långt på rygg kan man trolla lite, men en utställningsdomare känner igenom hela hunden och "ser" med händerna :D Tyvärr har jag inga kort på dom i denna dator :-/ Men visst kan man trolla lite och framhäva det bättre. Man ska veta att det är samma lilla älskling man tar hem oavsett hur det går  :)

[[Boris Sager]]
0

En del gor nog badadera. Om man ser generellt, sa framjar det ju inte hundaveln, om man nu sysslar med att dölja fel. Jag onskar att hundagare inte sag sa personligt under hundutstallningar pa domarkritik. Det ar ju just den domarens bedomning av just den hunden just den dagen. Inga hundar ar ju utan nagot fel. Det ar ju balansen mellan fel och fortjanster, som ar vasentligt? Det ar klart att man vill framhava fortjanster och for sin egen del kanske dolja fel, men inte for rasens skull.

Cahira
2

När domaren lägger händerna på hunden så känner han ju hur lång rygg, svans, ben, skalle m.m. är hur pälsen än ser ut. Om han inte kan göra det så är han inte bra på standarden. Exempel: http://www.bijoupoodles.com/PoodleStructure.html

Kan vi hålla denna tråd till en bildtråd om frisering istället för hurvida utställning är bra eller dåligt? Vill ha god stämning här inne och att alla ska känna sig välkomna och inte vara rädda för att skriva och diskussioner kan minska aktiviteten drastiskt. Även om diskussioner kan vara bra så anser jag att på mina sajter är inga frågor för dumma och alla, nybörjare som gamla rävar, lika välkomna och trevnad är prio ett. 

Jag personligen friserar min hund för fina bilder, men jag gillar att se vad folk kan "trolla" med sina vovvar oavsett anledningen till friseringen och skulle gärna släppa utställningens vara eller icke vara nu. :)