Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etiketttrimmning
Läst 1106 ggr
JonnaCecilia
2015-06-23 14:57
0

Ansiktstrimning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Förlåt om det redan finns en tråd ang detta, men hur klipper/trimmar jag min lilla vovves ansikte på bästa sätt? Hon är rädd om sitt ansikte och vill helst inte att jag ska greja där, men det gör jag så gott det går ändå. Hon har rinnande ögon så tvättar dem och försöker hitta orsaken men det kanske tar ett tag. Blir ibland kladdig runt munnen och luggen håller på att bli för lång så hon knappt ser ;) Började klippa lite under ögonen, liksom mellan ögon och nostryffel, men hon skakar så på huvudet att det blir alldeles ojämt. Försöker jag ge henne något att distrahera henne med så tar hon ner huvudet helt och viker undan medan hon tuggar på godis/leksak. Hon är ju fortfarande ung (12 veckor på torsdag), men vill inte få in dåliga vanor från början, utan hellre göra så rätt som möjligt. Vill inte traumatisera henne genom att hålla fast huvudet, men vill ju inte heller klippa fel! Hon gör mig galen min lilla lurvtuss, men oh så söt hon är ;)

[Teddies matte]
2015-06-23 15:41
0

Träna hantering varje dag, det kan ta sin lilla tid innan de vänjer sig. Korta stunder, gärna flera, varje dag. Du kan ju också använda maskin för att få det jämnare, en liten en blir nog smidigare till en så liten hund, ex. Andis D4D eller annan liten ansikts/tasstrimmer (kostar inte mycket).

Cahira
2015-06-23 18:17
1

Ixxi var också en ål som liten. Jag började med sax med trubbig topp och det blev ojämt och fult och illa men valpen satt bättre. Jag hade även hunden kopplad/selad och satt på kopplet och satt på golvet så jag hade båda händerna fria. När hon lärde sig sitta still för saxen och vänja sig vid att jag pillade ofta och så så gick jag över till trimmer och då var hon äldre så jag kunde hålla i henne lite bättre och hade tränat på ett "stilla" kommando med saxen så då gick det bättre. 

Frodo var inga problem från valp, han var van från uppfödaren så han bara accepterade det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2015-06-24 13:21
2

När jag har valpar så tar jag ofta upp dem i knät när jag ser på film till exempel, och så gosar jag med valpen, smeker den på huvudet, benen, tassarna, pillar lite mellan tårna, tar lite försiktigt runt klorna och kanske pickar med nageln på dem, lyfter på öronen och petar lite lätt i öronöppningen, tar lätt i eventuella strån som sticker ut ur örat utan att dra, lyfter på läpparna och petar lite på tänderna, lär dem att ligga på sidan och på rygg osv osv. allt för att vänja den vid hantering. Ju konstigare saker man vänjer dem vid desto enklare blir den "riktiga" hanteringen 😉och det underlättar kraftigt vid eventuella veterinärbesök. 

Kom ihåg att belöna INNAN du släpper ner valpen 🙂och om det passar din hund så ge många yttepyttegodisar medans du håller på med den. Vissa blir helt låsta vid godiset och blir bara mer omöjliga att pyssla med 😛

Cahira
2015-06-24 23:05
0

#3 Toppen tips! 🌺

Amandla
2015-06-24 23:29
3

#4 🙂Lite har jag lärt mig under åren. Min förste lille dvärgpudel hade sina hyss för sig,  jag brukade säga "det är som att försöka raka nosen på en daggmask med huggtänder" ---

Cahira
2015-06-25 02:15
0

Daggmask med huggtänder, perfekt beskrivning! 😂

JonnaCecilia
2015-06-25 17:34
0

Tack för svaren! Nåt tips ang morrhåren? Hur undviker jag att trimma dem när jag trimmar mustaschen? :)

[Teddies matte]
2015-06-25 18:09
2

#7 Det är inget du direkt behöver undvika, morrhåren ryker när man maskinklipper och ofta kan de behöva kortas också när man klipper med sax, det gör inte ont att klippa morrhåren.

JonnaCecilia
2015-06-25 19:10
0

Tack! Trodde de behövde morrhåren… Men det kanske bara var mamma som inte ville att vi skulle störa djuren när vi var barn ;)

Cahira
2015-06-26 05:03
2

Morrhåren växer snabbare än pälsen så de kommer ut rätt fort igen. :) De är dagslevande djur precis som oss och det är sällan de behöver morrhåren i dagens läge. Enda vore om det var en blind hund som behöver känna sig fram men med pälsvovvar så ryker rubbet och stubbet. 

Katter däremot som är nattlevande är väldigt beroende av sina morrhår.