Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettövrigt-ot
Läst 1305 ggr
JonnaCecilia
0

Slickar öron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hänger ju inte riktigt ihop med pälvård utan lite OT om djurbeteende. Jag har två marsvin och nu också en hundvalp. Det ena marsvinet brukar slicka det andra på örat (de bråkar väldigt mycket om dominans men detta händer oftast i mitt knä). Nu har även valpen gjort det, på samma marsvin? Och hon gillar att slicka på/i våra öron också. Vad betyder det? Tillgivenhet? Två helt olika djurslag med samma beteende, och ser aldrig det marsvin som blir slickat slicka tillbaka eller göra något alls när det händer utan går med på det.

[Forest]
0

Att dom slickar öronen tror jag mycket väl betyder tillgivenhet att dom är måna om sina vänner. Vi har en som väcker gärna matte med tvätta näsborren inte alls lika kul som få en puss i örat 😉

JonnaCecilia
0

#1 Bara en slick i näsborren är ju mys, oftast vill lillsessan gnaga liten på näsa eller öra till frukost i våran säng! ;D Marsvinen sover dock i egen bur, och hälsar oss med höga pip för frukost :)

Cahira
1

Valpar och hundar brukar hjälpa varandras öronvård genom att tvätta varandras öron. Om det är överdrivet kan det vara stress eller något fel i örat som djuret försöker hjälpa att läka. Men jag får mina öron rengjorda regelbundet av mina för att hjälpa mig där jag inte når själv enligt deras logik. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonnaCecilia
0

Aww, så snällt. Ja, jag märker att ibland är det nästan stressat hon slickar mina öron när hon är upphetsad, så då avbryter jag och vi gör nåt annat. Gnager på mina fingrar tex ;)

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var Malteser Adam brukar vara noggrann med katternas oronskotsel. Han ar jattenoga och vet exakt vem som ar atgardad och icke :)

[Forest]
1

2  mysigt kan jag säga att det inte är då fröken ger en bihålerensning än en smäcker puss, matte vaknar snabbt som tusan 🥵😉