Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikett: tovutredning
Läst 3805 ggr
[[Boris Sager]]
0

Hur ofta borstar/kammar ni era djur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni nu gör det… Mina hundar är det lite olika med. Långhårshundarna kammas och borstas dagligen och ev. byts papiljotter på Yorkar, Malteser och Lhasor. Lättare tycker jag att kolla dagligen, så inga tovor uppstår. Samtidigt koll allmänt : tänder, fast öron och klor trimmas/ klipps var 3:e vecka om det finns behov. Antagligen beror det på vilka raser/ vilken ras man har. Och på individ: Min rescue York, som inte är ngn utställningshund, men förstås måste kammas och borstas, faktiskt mer än utställningsvovvarna, eftersom hans päls inte är silkig och dessutom dubbel, så han får lättare tovor. Inga sysselsättningsproblem:)

[[Narwayn]]
0

En gång i veckan borstar vi våra hundar.

5ara
0

Med den frisyren som han har nu är det mellan en och två veckor mellan gångerna. Brukar ta det i samband med när han ska badas. Dock var det betydligt oftare när han var yngre och i tovåldern😛

Amandla
0

Farbror Albin som är en vit dvärgpudel borstar jag max en gång i månaden (det kan gå två månader också), han är i och för sig kortklippt men framförallt har han en suverän päls som i princip aldrig tovar. Istället bildar den snören, om jag lät den hållas så skulle det bli en riktig snörpäls men det vill jag inte, tycker inte det passar honom.

Pixie som är en grå toypudel är också kortklippt, men henne måste jag borsta åtminstone var fjortonde dag för hennes päls är silkig och mjuk, det blir lätt filttovor.

Klorna klipps ungefär en gång i veckan för de växer jättefort, särskilt på Pixie.

LuLeLo
1

Minst en gång i veckan. Jag borde borsta varje dag men är oftast för lat och bortprioriterar det. En gång i veckan funkar, men då får jag räkna med att reda tovor i 1-2 h. Har en cocker spaniel.

Tass Josephine

[[Boris Sager]]
0

Jag minns ett tillfälle, när jag hade lämnat en av mina utställningshundar till en kompis. Hon kammade inte honom på en vecka. Jag fick klippa pälsen, men ställde ut honom ändå. Han fick bra kritik och CK, men inte BIR, eftersom en utställningsyork ska ha fotsid päls som 3 åring. Var i Österby Bruk i Sverige.

LuLeLo
1

#5 Fick du klippa pälsen?! Efter bara en vecka??? Tovar de igen så fort??

Tass Josephine

[[Boris Sager]]
0

Ja, han hade papiljotter och de var inte utredda. Min kompis hade också York. Jaja, samma hund I alla fall :)

Cahira
1

Nu när pälshundarna är nedklippta så är det bara Apache som borstas för att han fäller året om och hur ofta det är varierande hur mycket som släpper. Ibland dagligen och ibland mer sällan. Digger borstas vid fällning. Frodos crest brukar inte tova så jag har inte räknat hur lång tid det är mellan gångerna men jag går efter känn (och längtar tills den är lång igen, hatar att jag tvingades klippa ned). Ixxi är håröm så håller benhåret kort så hon slipper utsättas för tovor då hon tovar snabbt och lätt. Skägget är kort pga återkommande fukteksem så hon slipper det också. 

Pekingesen ska flytta i veckan då han inte trivs i flock trots 3 månaders "tillvänjningstid" och jag har perfekta hemmet väntande där han kommer skämmas bort som en kung. :) Men han är nedklippt också så även han behöver inte kammas.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonnaCecilia
2

Borstar varje dag. Missar jag får hon tovor där bak/på bakbenen främst! Men det är valppäls ännu, får se om jag ev klipper ner henne när hon blir äldre. Men vill få henne fullpälsad först och se hur det är :) Tycker det är mysigt att borsta och kamma, har henne i knäet, kollar igenom henne, tittar om klorna behövs klippas och tar ansiktet dvs baddar med kamomillte under ögonen, torkar, lägger på lite potatismjöl med tummarna och kammar ut så det blir riktigt torrt, och kammar och ev trimmar resten av ansiktet/skägget :)

[[Boris Sager]]
2

Låter jättebra #9! Visst är det bra att låta vovve bli hanterad ofta! Mysigt för båda!

JonnaCecilia
2

#10, Ja precis! Speciellt nu när hon är valp vill jag mha dagligt "pyssel" skapa kontakt, tillit och en vana vid att bli hanterad. Tänderna glömde jag nämna, de borstar vi några gånger i veckan! Ibland mer, ibland mindre, beroende på hur ofta hon fått tag på marsvinsbajs ;-) Får hon inte tag i något blir det ca var tredje dag, annars oftare. Bada får hon göra var 10-15 dag, beroende på vad vi gör och hur smutsig hon är. När hon "hjälpte" husse i trädgården och fick massa lergödsel skvätt på sig blev det lite tidigare än tänkt, snarare tio än femton dagar för inte brydde jag mig om om hon så hade badat dagen innan! ;-) Men skönt nog självtorkar Bolognese, så det blir att torka så noga som möjligt med en hundduk och sen lägga ut en handduk på golvet så sköter hon resten själv! :-D

[[Boris Sager]]
0

Låter jättemysigt :)

nadilda
3

Borstar igenom min schapendoes 1-2 gånger i veckan, just nu är det mest för att hon ska lära sig hur det går till (och för att en viss matte tycker hon blir så härligt fluffig) 🙂

Cahira
1

Jag saknar att gosborsta. ❤️

[[Boris Sager]]
0

Det var ett bra uttryck, gosborsta! Precis vad det är!

Cahira
0

Hehe ja det är ju det. 😍

Lyan
2

Hundarna: Ping borstas och snoddas ungefär en gång i veckan och badas ungefär en gång i månaden. Poppy har knappt någon päls ännu och tror inte att hon kommer att få så mycket så det blir nog bad med tillhörande borstning och föning varannan månad skulle jag tro.

Marsvinen: De som ställs ut får en grundlig genomgång inför varje utställning, en gång var eller varannan månad. De som hålls i päls kan behöva lite extra mellan utställningarna, de lockiga med borstning och de släta med bad och rumpklippning (detta gäller inte för de som hålls i "riktig" päls för rasklass. Dessa behöver få pälsen rullad och omskött mycket mer noggrannt, men några sådana har jag inte). De som inte ställs hålls efter efter hand med klippning och bad var tredje månad ungefär. När de är klippta rätt så behöver de aldrig borstas förutom medans jag klipper.

[[Boris Sager]]
1

#17, ser du själv vad som är fram och bak på ditt marsvin?

Lyan
1

#18 Inga problem alls ^^ Till vänster så delar sig pälsen mot huvudet och luggen är mycket tunnare än vad släpet är så man kan se hans nos under luggen :-)

[[Boris Sager]]
0

Tack:)

[[Boris Sager]]
0

Nu utgår jag igen från mina erfarenheter med mina Yorkar - och Malteser: Alltså kammar/ borstar jag dem dagligen för att helst slippa tovor. På utställningshundarna behöver jag oftast ha papiljitter,,dvs rispapper som jag viker ihop och binder med gummisnoddar för att spara pälsen, så hundarna kan röra sig i skog och mark. Eftersom rispapper drar åt sig olja från pälsen måste jag ersätta den med tex mandelolja, som förstås sköljs bort inför utställning. Systematisk kamning av pälsen inifrån huden och ut, försiktigt och sektionsvis bakifrån och framåt, vänster, höger. (Ska fixa foton). Jätteviktigt att hunden kammas på djupet, så pälsen kan andas.

Cahira
0

#21 Lite off topic, vart köper du rispappret sverige vs usa?

[[Boris Sager]]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, säkerligen OT

https://www.youtube.com/watch?v=q7uMTG_oNbo

Rispapper tex Cherrybrooks eller sk välsorterade zoobutiker Sverige.

Cahira
0

Aldrig sett på zoobutiker så därför jag undrade. :)

Är det vanligt med rakad mage?

[[Boris Sager]]
0

Jag har ingen statistik på det, faktiskt. Men jag vet att det förekommer. Jag har inga sådana vovvar.

Cahira
0

Okej nyfiken bara. :)

[[Boris Sager]]
0

Min lilla smala nish :) Slö idag! Snälla spar eller omplacera vart du vill. Eller fråga, så försöker jag lägga till det som Fattas.

Cahira
1

Helt okej att vara slö :) Är rätt slö jag med. :) 

Superfin bild. 🤗

[[Boris Sager]]
0

16 timmar från NY to ARN :( Vet inte riktigt var jag är??

Cahira
0

ARN? Står det för arlanda?

Cahira
0

ARN? Står det för arlanda?

[[Boris Sager]]
0

Ja, det gör det. Orkar inte ett jota:)

Cahira
0

Förstår det, lång resa. (vi kan fortsätta i klotterplanket tråden förresten)