Era Bästa Tips?
Tänkte höra vad era bästa tips angående pälsvård är? Stort som litet! Jag undrar tex hur ni reder ut tovor på bästa sätt? Min lilla donna tycker ju inte det är särskilt kul när jag försöker att försiktigt kamma och dra lite med fingrar och kam för att lösa upp en tova. Större tovor klipper jag helt enkelt bort, jag ska ju ändå inte ställa, och till vardags döljs de ställena av resten av pälsen. Brukar inte hända, inte sen precis efter första tvätten, men så var jag bortrest och mamma passade Alizza. Fick hem henne nybadad men med tre tovor, en på varje ben utom ena bakbenet… :/ Framme satt de vid "armhålorna" och bak var den längre ner på benet. Lite småirriterande men å andra sidan hade jag inte poängterat hur noga man måste vara just vid armhålorna. Jaja. Tog tre dagar att reda ut de mindre hon hade vid ben och bröst också. Dels pga mina funktionsnedsättningar och dels på grund av Lizzas "hjälpsamhet" dvs försöka gnaga på kammen och putta bort min hand ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det är en hund det handlar om, väl?
Jag brukar duscha in tovan med balsamsprej (ibland använder jag färdigköpt, ibland blandar jag själv med en klick balsam i en sprejflaska och fyller på med vatten), låter det verka upp till en halvtimme och så kardar försiktigt tills kardan "blir tyst", så länge det låter lite när jag kardar så är pälsen inte utredd färdigt. Jag håller i tovan, liksom trycker ner den mot huden för att inte råka lugga hunden.
När jag tror att tovan är helt borta drar jag försiktigt med gles kam igenom pälsen åt alla möjliga håll, fastnar kammen så är det bara att karda lite till och kamma igen… när kammen går igenom så tar jag ett par tag till med kardan för att få bort eventuella kvarvarande lösa hårstrån.
Är man riktigt rädd om pälsen så badar man hunden ofta, kan behövas mer än en gång i veckan. Men det beror på ras förstås, jag tänker på pudel och andra klippraser. Om hunden varit alltför tovig så är det allra bäst att bada om den direkt efter tovutredningen, eftersom de strån som ingått i tovorna är lite tillknycklade. Vid bad så rätar de ut sig plus att de får mer balsam som skydd och som slätar till ytterligare.
Tack! Ja, det är en hund, en Bolognese. :-) Hon har ju lite annorlunda päls än en pudel, och eftersom hon inte fäller eller har underull har jag ingen karda, men det kanske är värt att införskaffas. Jag brukar bada henne var 10-14 dag, lite beroende på hur smutsig hon blir och hur hennes päls beter sig. Blir den svårborstad kan det vara dags tidigare även om hon inte är synligt smutsig tex! Tror kanske att mamma inte använde så mycket spray som jag brukar heller, speciellt i armhålorna, det kan hon ha missat. Har märkt att hon fått nya små tovor där och det brukar hon inte få så vi kör ett bad idag tror jag ;-)
Byter hon från valp- till vuxenpäls nu? Något du också kan tänka på är vilka produkter du använder på henne, innehåller de silikon så behöver du strippa ur pälsen med ett djuprengörande shampoo som tar bort sånt, och sen använda ett extra bra balsam.
Nja, hon har inte börjat riktigt än men förväntar väl mig att det ska komma snart. Jag använder PCL - Vitamin och Silke, hela serien. Min uppfödare tyckte det var det bästa för bolopälsen av de hon testat, om en inte ska ställa och kör på ett schampo för vita pälsar, men de är onödigt starka för vardagsbruk tyckte hon, och det håller jag med om. Gillar att doften inte är så stark, och det brukar gå bra att reda ut pälsen när jag tvättar henne, tror bara mamma kanske slarvade eller var ovan helt enkelt :)
1 tips på bra spraybalsam :) ?
Har olika kardor i olika storlekar, detta är för mig viktigt då under armhålorna och små ställen är lättare att komma åt med mindre karda. När kardan är tyst är tovan borta, kammar igenom hela hunden för att känna så alla är borta det är lätt att missa något litet parti :P
Jag badar dom olika här hemma, Enja och Donna behöver inte bada så 3 e vecka räcker ofta medans Milli varannan vecka. Får hon skitig päls så blir hon lätt tovig.
Har tre små pudlar :)
Min dvärgschnauzer tovade enormt förr, men sedan jag började espree som återfuktar pälsen bättre än billiga schampon så tovar hon väldigt lite. Det kan vara som sagt ovan tovålder men återfuktning rekommenderar jag.
Som #5 sa så är kardan tyst då tovan är genomkammad men för att vara säker drar jag igenom en kam också för att se om det hugger fast eller inte, då får jag jobba lite till. Spraybalsam brukar funka bra för mig också! Du kan dessutom sätta fingrarna vid huden och klippa in mot huden (men klipp inte hunden bara ;) ) istället för tvärs över tovan så blir den lite lättare att reda ut om du vill undvika hål i pälsen. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 Bra sprejbalsam: K9 Aloe Vera eller Keratin (fast på den sista gillar jag inte doften), eller blanda ditt favvobalsam själv med vatten i en duschflaska.
7 tackar har svårt för k9 aloe lukterna :D så ska testa Keratin 😎
#8 😂Jag tycker Keratinvarianten luktar lite av äckligt körsbärsgodis… burr 🥶