Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etiketttrimmning
Läst 2775 ggr
JonnaCecilia
2015-08-09 17:37
0

Vilken trimmer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har letat i lite gamla trådar men undrar vilken/vilka trimmers och saxar ni använder? Skriv gärna vilket märke (länk om ni har), vilka/vilken hundras ni har och även om ni har haft någon ni INTE gillar! En tråd för att både rekommendera och varna för bra och dåliga trimmers, eller om ni föredrar sax så skriv det! Funderar på att köpa en ansiktstrimmer till att börja med och sen utöka med en helkroppstrimmer om jag bestämmer mig för att börja trimma lilltrollet ;) vill få henne fullpälsad först och se hur vi känner för det. Än så länge tycker jag inte pälsvården är nå farlig, snarare mysigt att borsta en stund varje dag. Har klippt lite på benen, tassarna och ansiktet bara. Hon hatar det, men hatar ljudet av trimmern vi har (människotrimmer som jag tänkte testa på henne) mer. Så säg gärna om eran låter mycket! ;)

Cahira
2015-08-10 00:36
0

Åh jag kommer aldrig ihåg namnen utantill, jag får återkomma när mina ben orkar bära mig igen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Haztparken
2015-08-10 00:47
0

Jag rekommenderar dessa http://www.lyckliga.nu/

Denna har jag köpt http://www.lyckliga.nu/andis-agrc-klippmaskin-for-veterinar-hund-katt-och-smadjur för kanske ca 3 år sedan och den används fortfarande för fullt! Nu till två Storpudlar. Funkar jättebra och jag är jättenöjd! Andis är ett välkänt och bra märke, olika skär passar oftast till en Andis trimmer. När jag beställde min trimmer så fick jag också med en jättefin liten sax på köpet gratis som jag också använder än idag.

Jag vet inte riktigt vad du menar med en ansiktstrimmer och helkroppstrimmer? Den jag har använder jag överallt på hunden, du kanske menar olika skär?

På Lyckliga Fårets sida så finns där ett ställe man kan hitta sin hunds ras och så rekommenderar dom lite olika skär m.m som kan passa.

Amandla
2015-08-10 11:19
0

På små h undar är det ganska vanligt att man använder en liten klippmaskin/trimmer till nos och tassar. Många tycker det är lättare att komma åt, och vissa småhundar sprattlar en del och då blir man fort trött i handen av att försöka parera med klippmaskinen, en liten maskin är inte så tung och klumpig.

Jag har en Wahl SuperTrim till ansikte och tassar på mina småpudlar, den är väldigt tyst och behaglig, men tar _väldigt_ kort, typ 0,4 mm. Till kropparna använder jag Andis AGC 2-speed med olika skär. Alla skär som heter A5-kompatibel passar på de stora maskinerna från Andis, Oster, Wahl, Moser, men dubbelkolla vad som står för varje maskin. Vissa har ställbara skär. 

Min Andis låter inte lika mycket som den Oster A5 jag hade innan, och är lättare att hålla i plus att den inte vibrerar så mycket som Ostern. Hundarna tycker också bättre om Andisen.

Har du fått några tips och råd angående de röda tårränderna din hund har?

[Teddies matte]
2015-08-10 11:30
0

Andis AGC 2-speed (super) är riktigt bra maskiner! Jag har både supervarianten och den vanliga 2-speeden. Lätta och smidiga i handen, tystgående och blir inte varma fort. Dessa använder jag till alla möjliga raser (hundfrisör).

Tror nog du kan satsa på en endaste bra maskin, är hon rädd för ljudet kommer det nog bli knepigt med en tass/ansiktstrimmer, de finns mest i billigare varianter och de är väldigt högljudda, en riktigt bra liten maskin får du betala väldigt mycket för.

JonnaCecilia
2015-08-10 11:56
0

Tack allihopa! :) #3 Japp, tårränderna ser bättre ut nu än på kortet. Veterinären säger att det är valpögon, men funderar på att testa ett annat foder.

Amandla
2015-08-10 12:05
0

#5 Okej, bra att det ser bättre ut. Vet inte om jag går med på det där med "valpögon", om det är bara litegrann så okej, då går det ofta över när mjölktänderna bytts ut, men det där är rätt mycket tycker jag. Prova ett spannmålsfritt foder. Många hundar blir sura i kroppen om de får spannmål i sin mat och då får de lätt svamp som visar sig bland annat med såna fula rödmarkeringar i pälsen. Det finns fler saker man kan ta till, men börja med fodret. 

Ifall det är blött hela tiden på huden kan den bli irriterad, då kan man först tvätta rent, sen torka ordentligt och så smörja på till exempel lite vaselin så tårvätskan inte fastnar i pälsen.

Hoppas det hjälper!

JonnaCecilia
2015-08-10 12:11
0

Tror det ser ut att vara mer än det är för att pälsen är lång där. Har klippt ner det rätt rejält, då blir det mycket lättare att hålla rent, tog evigheter att få torrt innan tex. Sen gör jag allt du beskriver, tvättar med koksaltlösning, torkar, sätter på vaselin. Rätt säker på att det inte är svamp. Hon har fortfarande de flesta mjöltänderna kvar. Har nu magnussons och det är klart bättre än hills som hon fick hos uppfödaren men funderar på att testa tex acana eller orijen.

Amandla
2015-08-10 13:14
0

👍Då har du koll på det. Ja, Acana och Orijen är betydligt bättre än både Magnussons och Hill´s så kör på det! Om du inte vill testa färskfoder förstås…

JonnaCecilia
2015-08-10 13:51
0

Ska fundera ett varv till på foder. Så här ser hon ut nu. Som en liten munk i pannan haha, skulle trimma lite så luggen inte ramlade ner i ögonen och irriterade, då rycker hon självklart upp huvudet så det blev en hel del kortare än vad jag tänkt! xD

Amandla
2015-08-10 14:36
0

Hoppsan! Tur att det växer ut igen 😃 Just där har jag inte lyckats (eller ska vi säga misslyckats… ) däremot på kinden så det blivit naket en bra bit upp på sidan av skallen 😛Inte så kul på en utställningspudel där man vill ha ett par decimeter lång päls på huvudet.

JonnaCecilia
2015-08-10 14:44
0

Haha, oops! Tur jag inte ska ställa Lizza, Bolognese ska vara helt otrimmade ;) Dock hatar Alizza att ha tofs så tyckte att det var bättre att bråka om saxen EN gång, än att bråka om tofs flera gånger varje dag! För hon drar ju av den när den väl är på… Men ögonen är ju bättre nu, först kändes det ju som typ när man ser någon osminkad för första gången ;) vit-beige runt ögonen, inte brunröd! Hellre fult klippt än hår i ögonen som irriterar dem ännu mer ;)

JonnaCecilia
2015-08-10 14:56
0

Här kanske är ett bättre kort. Ser pälsen i helhet. Ofta syns inte pannan så mycket trots allt för håret bakom ramlar fram som tur är :) Min lilla fluffboll. Det kommer nog växa ut rätt fort!

Cahira
2015-08-10 21:54
0

Hon blev söt i sin oops frisyr. :)

JonnaCecilia
2015-08-10 21:59
0

Tack Cahira :D Allt klär en skönhet, hon kommer nog alltid vara sötaste hunden i mina ögon ;) Ansiktet kom ju fram lite iallafall, och förhoppningsvis slipper jag halva hjärtattacker som den jag fick häromdagen när ett hårstrå rullat ihop sig i mitten av ögat så det vid första anblick såg ut som ett sår på hornhinnan! Tack och lov att det bara var ett hårstrå, det gick ju bort när vi baddade med lite koksaltlösning :)

JonnaCecilia
2015-08-10 22:11
0

Tillbaks till trimmers igen, ingen som har en trådlös? Tycker ni det funkar bra med sladd och så? Den kommer inte mycket i vägen? Bra trådlösa har jag förstått kan kosta en hel del mer… Kommer ju spara ihop till en trimmer och eftersom det inte är bråttom kan jag ju spara en månad extra om det skulle kännas värt det. Men är helt novis på trimning och maskiner! Har bara märkt att hundtrimmare är dyrare än människotrimmare, men det är väl vettigt mtp hur mycket mer hår som ska bort :) Känner tyvärr ingen som trimmar hundar här i närheten så kan inte testa, annars hade ju det varit bäst. Kanske kan gå till en hundfrisör och fråga om jag får känna på maskinerna ;) Var inne och kikade på lyckliga fåret, verkar vara en riktigt bra sida så slänger nog iväg ett mail dit i framtiden :)

Haztparken
2015-08-10 22:22
0

#15 Jag använder ju med sladd, hon som trimmar min pudels utställningspäls använder också med sladd. Tror det är vanligast :)

Klart den kan komma lite ivägen ibland men man lär sig hur man ska vrida och vända trimmern efterhand så nuförtiden är den inget problem för mig.

Vad kul du kikat in på Lyckliga Fåret! Jag har bara bra saker att säga, även om det nu var några år sedan jag beställde, men då var dom jättetrevliga och bemötande så släng du iväg ett mail om du har frågor så får du nog några bra svar :)

Amandla
2015-08-10 23:02
0

Min lilla maskin är utan sladd, den kostar ca 1300 kr. Inte billigt, men den är bra. Hundmaskiner är gjorda för att gå mycket längre stunder åt gången än motsvarande för människor.

[Teddies matte]
2015-08-11 12:48
0

#15 De trådlösa kostar en hel del mer och då skall de ju laddas också, skall man köpa en trådlös så bör man isåfall skaffa en ordentlig sådan som faktiskt håller så du inte hamnar ladda mitt i plötsligt, och en sådan kostar dubbelt mer än en med sladd, kan inte se att det skulle vara värt det för hemmabruk. Har två med sladdar och det fungerar hur bra som helst, har en utan och den laddar ur direkt, den är dock också en billigare variant.

JennyUtter
2015-09-03 12:04
1

Har kört lite olika maskiner men den jag gillar absolut bäst är andis AGC 2speed. 

Själv har jag en Moser Max 45 och en Moser Chromini och på jobbet har vi Oster A5. 
Ostern gillar jag inte den blir fort varm och du måste vara försiktig med sladden för om den böjs mycket (vilket den gör under användning) så blir den glapp.. Lagom kul när man står med en hund på bordet och en kund som väntar!

JonnaCecilia
2015-11-01 23:07
0

Det blev en Andis AGC2 från Lyckliga Fåret! Det kom med ett 10-skär och efter konsultation med dem köpte jag till ett 3-skär. Är supernöjd efter första användningen för ett par veckor sedan, ska testa lite finlir i veckan och rätta till det som blev lite ojämnt förra gången ;-)

Cahira
2015-11-01 23:18
0

Övning ger färdighet! 👍