Pälsvård iFokus

Pälsvård

Etikettklippning
Läst 1514 ggr
jackiejohn
2016-03-10 22:21
0

Klippning

Hej! Jag har en hårfager engelsk springer spaniel hane och med tanke på hur vi bor (gård med djur på landet) och mycket skogsutflykter så är det enklast att hålla honom kortklippt. Vi har haft problemen med att han inte gillar att bli borstad men efter mycket träning i flera år accepterar han att bli totalt genomborstad i badrummet, tvättar honom även med balsam så tovor är sällsynt även när pälsen blir lång. Har klippt honom hos en bekant som "hobbyklipper" eller vad man ska kalla det men nu senast lämnade jag honom till en hundfrisören då min vän inte hade möjlighet att hjälpa mig. Men vi har nu på senare tid börjat fundera på om vi ska investera i en egen klippmaskin och klippa honom själva? Är det värt de? Han klipps ned i snitt 3ggr per år ungefär, lite finlir med saxen däremellan. Min vän tar inget för att klippa honom och hundfrisören tog 700kr för klippning,bad, borstning och kloklippning. Min man föreslog att vi skulle köpa en billigare klippmaskin (han hade hittat en på Jula för 699kr) för att testa och lära oss, och skulle vi känna att nej detta funkar inte så har vi inte lagt en "förmögenhet" på en klippmaskin och jag köper det argumentet men den hade inga vidare bra omdömen i kommentarerna på hemsidan…någon som har erfarenhet av den? Frågan är om klippmaskinen från Jula är nåt att satsa på för att testa på? Och är det värt att lära sig klippa sin egen hund? Han är bara 3,5 år så han kommer förhoppningsvis leva länge till ;) Tankar? Förslag? Synpunkter? Allt är välkommet!

5ara
2016-03-11 15:25
0

Jag har en Moser Rex till min storpudel och tycker den är riktigt bra i förhållande till prislappen. Köpte den på Teknikmagasinet där den är betydligt billigare än i djuraffärer. Tror den kostade typ 800:- 😊